Journal of Research and Health
مجله تخصصی پژوهش و سلامت
J Research Health
Medical Sciences
http://jrh.gmu.ac.ir
1
admin
2423-5717
2423-5717
8
10.29252/jrh
14
8888
13
en
jalali
1396
3
1
gregorian
2017
6
1
7
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی راهبردهای مقابله با استرس بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری
Effect of coping with stress training on the social adjustment of students with learning disability
● Psychosocial Health
مقاله اصيل پژوهشي
Orginal Article
<p>مقدمه: با توجه به شیوع ناتوانی های یادگیری در میان دانش آموزان و وجود مشکلات سازگاری در بین آنها، هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی راهبردهای مقابله با استرس بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود. مواد و روش ها: طرح پژوهشی حاضر، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. 34 نفر از دانش آموزان پسر دارای ناتوانی یادگیری در مراکز ناتوانی یادگیری استان ایلام با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها سینگ ( 1993) بود. اعضاء گروه آزمایش در 9 جلسه یک ونیم ساعته تحت آموزش راهبردهای مقابله با استرس قرار گرفتند و برای مقایسه میانگین نمرات از آزمون کوواریانس استفاده شد یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنا داری وجود دارد. آموزش راهبردهای مقابله با استرس باعث افزایش سازگاری اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می شود. همچنین نتایج نشان داد این آموزش باعث افزایش سازگاری عاطفی و تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش شده است. بحث ونتیجه گیری: به دلیل اثربخشی راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری می توان از این روش به عنوان یک نوع برنامه درمانی تکمیلی در مدارس و مراکز ناتوانی یادگیری در راستای بهبود مشکلات سازگاری این دانش آموزان استفاده کرد.</p>
<p>Learning disability includes wide range of educational problems which treating these problems need child's social, emotional and behavior treatment. As prevalence of learning disabilities among children and their difficulties, the purpose of this study was to investigate the effect of coping with stress training on social adjustment of students with learning disabilities. The statistical population consists of all boy student with learning disabilities in learning disabilities center, in which 34 students were selected by convenience sampling. The social adjustment questionnaire was used. The experimental group had coping strategies training in 9 sessions for 90 minutes every week. Covariance analysis was used to compare the scores. The results showed that there was significant difference in pretest and posttest of experimental group. The findings also indicated that coping strategies training increased social adjustment, affective and educational adjustments of experimental group in comparison of control group. Appropriate strategies can be used for dealing with stress in students with learning disabilities. Coping training can be used as supplemental program in schools and centers of learning disabilities to improve the adjustment problems of these students.</p>
سازگاری اجتماعی, ناتوانی های یادگیری, راهبردهای مقابله با استرس
Coping Skills, Learning Disabilities, Social Adjustment
915
920
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1179-1&slc_lang=fa&sid=1
Saifolah
Khodadadi
سیف ال
خدادادی
s.khodadadi2014@gmail.com
100319475328460011424
100319475328460011424
No
Narges
Adibsereshki
نرگس
ادیب سرشکی
n.adib@hotmail.com
100319475328460011425
100319475328460011425
Yes
Guita
Movallali
گیتا
موللی
Drgmovallali@gmail.com
100319475328460011426
100319475328460011426
No
anayatollah
Bakhshi
عنایت ال
بخشی
bakhshi@gmai
100319475328460011427
100319475328460011427
No