Journal of Research and Health
مجله تخصصی پژوهش و سلامت
J Research Health
Medical Sciences
http://jrh.gmu.ac.ir
1
admin
2423-5717
2423-5717
8
10.29252/jrh
14
8888
13
en
jalali
1393
3
1
gregorian
2014
6
1
4
2
online
1
fulltext
fa
رابطه بین پذیرش اجتماعی و خودکارامدی تحصیلی با قلدری در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر گناباد
The relationship of social desirability and educational self-efficacy with bullying behavior among female students of middle school in the city of Gonabad
● Psychosocial Health
مقاله اصيل پژوهشي
Orginal Article
در همه جوامع شیوه رفتار کودکان و نوجوانان از دغدغه های اساسی نظام تعلیم و تربیت و خانواده ها می باشد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین پذیرش اجتماعی و خودکارامدی تحصیلی با قلدری در دانش آموز ان دختر مقطع راهنمایی شهر گناباد می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهرستان گناباد به تعداد 2310نفر بودند که از این میان تعداد 320 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های قلدری اولوویوس (1996)، خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1999)، پذیرش اجتماعی کراون و مارلو (1960) پاسخ دادند. داده های بدست آمده با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان مورد بررسی قرار گرفت و کلیه مراحل توسط نرم افزار نسخه 20 محاسبه گردید. نتایج نشان داد که بین پذیرش اجتماعی و خودکار آمدی تحصیلی و بروز رفتار قلدری رابطه مثبت وجود دارد. همچنین بین پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی نیز رابطه معناداری مشاهده شد. طبق نتایج آماری، این همبستگی ها بدان معناست که افزایش پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی، بروز رفتار قلدری را افزایش می دهد..
Kids behaviors rea the main concerns in education system and families in all communities.the Aim of This study examined the relationship between social acceptance and academic self-efficacy with bullying in secondary school students in Gonabad.this article was descriptive-corelation.statical universe incloud all of secondary school students in Gonabad in numbers 2310 people thus all of them, 330 student by cluster sampeling were selected and Reply the bullying questionnaire olweus (1996), academic self-efficacy Jinks & Morgan (1999), social acceptance Crown and Marlow (1960) gaint data examint by statistic methods: pierson correlation coefficient and analyze concurrent regresion. All of phases calculate with Spss 20. Results showed that between social acceptance and academic efficacy positively related to bullying behavior there. Relationship Between social acceptance and academic self-efficacy was also significant. According to the statistical results, Conclusion state ighh social acceptance and academic self-efficacy, increased bullying behavior.
پذیرش اجتماعی, خودکارآمدی تحصیلی, رفتار قلدری
social acceptance,academic self-efficacy, bullying behavior
721
727
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-334-1&slc_lang=fa&sid=1
Akram
Taqizadeh
اکرم
تقی زاده
taqizadeha@yahoo.com
10031947532846006213
10031947532846006213
Yes
Mehdi
Zare Bahramabadi
مهدی
زارع
taqizadeha@yahoo.com
10031947532846006214
10031947532846006214
No
Abdollah
Shafi Abadi
عبدالله
شفیع آبادی
taqizadeha@yahoo.com
10031947532846006215
10031947532846006215
No