Journal of Research and Health
مجله تخصصی پژوهش و سلامت
J Research Health
Medical Sciences
http://jrh.gmu.ac.ir
1
admin
2423-5717
2423-5717
8
10.29252/jrh
14
8888
13
en
jalali
1391
1
1
gregorian
2012
4
1
2
1
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی آموزش های عقلانی- هیجانی به شیوه گروهی بر عزت نفس و اضطراب دانش آموزان تیز هوش پسر
The effectiveness of rational-emotional group training on self-esteem and anxiety of gifted boy students
مقاله اصيل پژوهشي
Orginal Article
ong>: ong>با توجه به بررسی های به عمل آمده تاکنون مطالعه ای در مورد آموزشهای عقلانی- هیجانی روی دانش آموزان تیزهوش با توجه به ویژگی های برجسته شناختی آنان انجام نشده است. از این رو این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آموزش های عقلانی- عاطفی به شیوه گروهی بر عزت نفس و اضطراب دانش آموزان پسر تیز هوش مقطع متوسطه شهرستان گناباد در سال 1390 انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. حجم نمونه به تعداد 40 نفر، (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از دانش آموزان پسر تیز هوش مرکز استعدا های درخشان شهید بهشتی گناباد انتخاب گردید. ابتدا در هر دو گروه پیش آزمون به وسیله پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت و اضطراب اسپیلبرگر اجرا شد، سپس تنها گروه آزمایش به تعداد 12 جلسه در معرض آموزش های عقلانی- هیجانی قرار گرفتند. در پایان آموزش، پس آزمون در هر دو گروه اجرا گردید. داده های پژوهش با برنامه 11.5 SPSS و آزمون T زوجی اختلافی تحلیل شد. نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمرات عزت نفس در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی داری افزایش یافته است (019/0 P= ) . همچنین تفاوت میانگین نمرات اضطراب در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت(048/0 P= ).ong> ong>با توجه به نتایج فوق، آموزش های گروهی عقلانی- هیجانی برای دانش آموزان تیزهوش بویژه افرادی که اضطراب بالایی را تجربه کرده یا از عزت نفس پایینی برخوردارند توصیه می شود.
No investigations have been performed about rational-emotional training especially for the gifted students on the prominent cognitive characteristics so far. Consequently, the aim of the present study was to determine the effectiveness of rational- emotional group training on self- esteem and anxiety of gifted male students of Gonabad high schools. The research method is an experimental one accompanied by post-test and pre-test phases with control group. The sample includes 40 students in two groups (experimental and control). They were chosen and sampled by using simple random sampling method from the center for gifted students. Primarily, pre-test was performed for both groups by Coopersmith self-esteem and Spielberger test anxiety inventories. Next, the experimental group underwent rational and emotional training for 12 sessions. At the end of the training, post-test was performed for both groups. The data were analyzed by SPSS-11.5 and the independent T test was performed. The results showed that the differences between the mean scores of self- esteem in proportion to the control group significantly increased (P=0.01). Furthermore, the difference between the mean scores of anxiety in the experimental group in comparison with that of the control group decreased significantly (P=0.04). Given the above-mentioned results, group rational and emotional trainings are recommended for the gifted students especially those who have experienced more anxiety or those having low self-esteem.
آموزش های عقلانی- هیجانی، اضطراب، دانش آموز تیز هوش، عزت نفس
Anxiety, Emotional, Gifted, Rational, Student, Self- esteem
36
43
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-127-1&slc_lang=fa&sid=1
Ghodratollah
Dadpour
قدرت اله
دادپور
10031947532846002842
10031947532846002842
No
Jahanshir
Tavakolizadeh
جهانشیر
توکلی زاده
10031947532846002843
10031947532846002843
Yes
دکتری تخصصی روان شناسی
Mahmoud
Panahi Shahri
محمود
پناهی شهری
10031947532846002844
10031947532846002844
No