Journal of Research and Health
مجله تخصصی پژوهش و سلامت
J Research Health
Medical Sciences
http://jrh.gmu.ac.ir
1
admin
2423-5717
2423-5717
8
10.29252/jrh
14
8888
13
en
jalali
1392
3
1
gregorian
2013
6
1
3
2
online
1
fulltext
fa
طراحی و روان سنجی ابزار سنجش موانع درک شده بیماران میانسال مبتلا به دیابت نوع2 برای مراقبت از خود
Development and psychometric properties of perceived barriers scale (PBS) for self-care in middle-aged patients with diabetes mellitus type 2
مقاله اصيل پژوهشي
Orginal Article
مراقبت مناسب از خود، موجب ارتقای سطح زندگی افراد مبتلا به دیابت می‏شود. ثابت گردیده که درک موانع مراقبت از خود، یکی از عوامل مهم مؤثر بر موفقیت افراد دیابتی در امر خودمراقبتی است و بدین دلیل، مطالعه حاضر جهت طراحی و روان سنجی ابزاری برای سنجش موانع درک شده بیماران میانسال (60-30 ساله) مبتلا به دیابت نوع2 برای مراقبت از خود طراحی شد.بخش کیفی این مطالعه ترکیبی به منظور طراحی گویه های پرسشنامه انجام شد. داده‏های بخش کمی مطالعه، با استفاده از نرم افزارهای SPSS-16 و LISREL-8.80 تحلیل گردیدند. علاوه بر روایی‏های محتوایی و صوری کمی و کیفی؛ روایی سازه با استفاده از تحلیل‏های عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی ابزار با استفاده از روش‏های همسانی درونی و بازآزمایی سنجیده شدند. بر اساس بخش کیفی مطالعه، پرسشنامه ای 33 گویه‏ای طراحی گردید که تحلیل عاملی اکتشافی، تعداد گویه‏ها را به 23 مورد (در 7 حیطه) کاهش داد. تحلیل عاملی اکتشافی به شیوه تحلیل مؤلفه‏های اصلی با چرخش واریمکس انجام شد و درصد واریانس بیانشده، 75/64 بود. ضریب آلفای کرونباخ (80/0=α)، همسانی درونی مناسب ابزار و بازآزمایی ابزار با فاصله 2 هفته، ثبات قابل قبول ابزار را نشان داد (89/0=ICC). نتایج به دست آمده، روا و پایا بودن ابزار طراحی شده را تأیید نمود.
Appropriate self-care has an important role in improving the life level of diabetics and it has been proven that perceived barriers is one of the most contributory factors on the success self-carein diabetes. Thus, this study aimed to develop a scale for evaluating perceived barriers for self-care in middle-aged patients with diabetes mellitus type 2. The qualitative part of this mixed study was conducted in order to develop a preliminary item pool. In quantitative part, content and face validity, reliability (internal consistency and test-retest analysis), construct validity and factor analysis (exploratory and confirmatory) were performed for assessing psychometric properties of the scale. The 33-item questionnaire was developed through the qualitative phase. Exploratory factor analysis loaded a 23-item with a seven factor solution that jointly accounted for 64.75% of observed variance. The confirmatory factor analysis indicated a good fit to the data. Cronbach’s alpha coefficient showed excellent internal consistency (α=0.80), and test-retest of the scale with a 2-week interval indicated an appropriate stability for the scale (ICC=0.89). The findings showed that the designed questionnaire was a valid and reliable instrument for measuring perceived barriers for self-care in middle-aged patients with diabetes mellitus type 2. It is a short and easy to use questionnaire and contains the most significant diabetes related self-care behaviors.
پایایی, روایی,دیابت نوع2, مراقبت از خود, موانع درک شده, میانسال
Diabetes mellitus type 2, Middle-aged, Reliability, Self-care, Validity
335
344
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-163-1&slc_lang=fa&sid=1
Shohreh
Naderimagham
شهره
نادری مقام
naderimagham@modares.ac.ir
100319475328460015171
100319475328460015171
No
Tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس
Shamsoddin
Niknami
شمس الدین
نیکنامی
niknamis@modares.ac.ir
100319475328460015172
100319475328460015172
Yes
Tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس
Farid
Abolhassani
فرید
ابوالحسنی
abolhassanif@tums.ac.ir
100319475328460015173
100319475328460015173
No
Tehran Uuniversity of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Ebrahim
Hajizadeh
ابراهیم
حاجی زاده
hajizadeh@modares.ac.ir
100319475328460015174
100319475328460015174
No
Tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس
Ali
Montazeri
علی
منتظری
montazeri@acecr.ac.ir
100319475328460015175
100319475328460015175
No
Iranian Institute for Health Sciences Research
پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی