@article{ author = {DelshadNoghabi, Ali and Bayazi, Mohammad Hossei}, title = {Health psychology and health promotion}, abstract ={Health psychology is the defined as studying of psychological and behavioral processes in health, illness, and healthcare. It contributes to is concerned with the understanding of how psychological, behavioral, and cultural factors contribute role to in physical health and illness. Psychological factors can affect health directly. For example, health is hurt by the chronically occurring environmental stressors which cumulatively affecting the hypothalamic–pituitary–adrenal axis, cumulatively, can harm health. On the other hand, a person's health is also interwoven with the Behavioral behavioral factors can also affect a person's health. For exampleinstance, certain behaviors behaviors, including smoking and excessive alcohol consumption can, over time, harm (smoking, excessive alcohol consumption) health but exercise and diet low in saturated fat or can enhance health (exercise, diet low in saturated fat).}, Keywords = {Health psychologists take a A biopsychosocial approach is becoming the cornerstone among the Health psychologists}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1074-1076}, publisher = {}, title_fa = {نقش روانشناسی سلامت در ارتقاء سلامت}, abstract_fa ={Health psychology is the study of psychological and behavioral processes in health, illness, and healthcare. It is concerned with understanding how psychological, behavioral, and cultural factors contribute to physical health and illness. Psychological factors can affect health directly. For example, chronically occurring environmental stressors affecting the hypothalamic–pituitary–adrenal axis, cumulatively, can harm health. Behavioral factors can also affect a person's health. For example, certain behaviors can, over time, harm (smoking, excessive alcohol consumption) or enhance health (exercise, diet low in saturated fat). Health psychologists take a biopsychosocial approach. In other words, health psychologists understand health to be the product not only of biological processes (e.g., a virus, tumor, etc.) but also of psychological (e.g., thoughts and beliefs), behavioral (e.g., habits), and social processes (e.g., socioeconomic status and ethnicity),}, keywords_fa = { روانشناسی سلامت, ارتقاء سلامت}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1453-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1453-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} } @article{ author = {Zeinali, Shirin and Emanzadeh, Vahideh and Mazaher, Mohamd Ali and Tahmasian, Karine and Sadeghi, Mansure Sadat}, title = {Efficacy of parent management training in reduction of children’s feeding problems}, abstract ={Feeding problems are common in infant and young children. These problems affect mother and child relationship. The current study sought to investigate the efficacy of parent management training in reducing children’s feeding problems. The present study was a semi-experimental research based on pretest, posttest and follow-up design with a control group. 34 mothers whose children had feeding problems were chosen and randomly divided into control and experimental groups. Then, experimental group was intervened using training program for mothers for six sessions. Control group didn’t receive any intervention. Mothers in the experimental and control groups were assessed in three time intervals (pretest, posttest and follow-up) by the questionnaire of feeding problems. Findings of repeated measure analysis indicated that training programs for parents significantly reduced the feeding problems. This finding confirmed that parent training program is an effective intervention for reducing feeding problems.}, Keywords = {Feeding, Hospital, Management, Parent}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1077-1085}, publisher = {}, title_fa = {آموزش مادران بر کاهش مشکلات غذاخوردن کودکان=مطالعه بالینی}, abstract_fa ={این مطالعه اثریخشی برنامه‌های آموزش والدین در درمان مشکلات غذاخوردن کودک پرداخته‌ است. این مطالعه یک تحقیق شبه تجربی براساس طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل می باشد و 34 دارای مشکلات غذاخوردن انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس اعضای گروه آزمایش، به مدت 6 جلسه تحت «آموزش والدین در زمینه‌ی مشکلات غذاخوردن کودکان» قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایش و کنترل در 3 مرحله، پیش آزمون (قبل از مداخله)، پس آزمون (پس از اتمام جلسات آموزشی) و مرحله پیگیری اول و دوم (به ترتیب 22 روز و 5 ماه پس از اتمام جلسات آموزشی)، از طریق پرسشنامه مشکلات غذاخوردن مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده با روش تحلیل واریانس مکرر نشان داد که آموزش والدین کاهش معنی‌داری در مشکلات غذاخوردن کودکدر مقایسه با گروه کنترل شده است. می‌توان نتیجه گیری نمود که در زمینه مشکلات غذاخوردن باید به مولفه های رفتاری مادر و کودک توجه نموده و این مولفه ها را تحت مداخله قرار داد.}, keywords_fa = {مشکلات غذاخوردن, آموزش مادران‌‌ و کودکان 24-36 ماهه}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-599-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-599-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} } @article{ author = {Fardin, Mohammad Ali and Nooripour, Roghieh and Shirazi, Mahmoud and Farnam, Ali and Arab, Ali}, title = {Role of big five personality traits in obsessive-compulsive disorder and sleep quality among students}, abstract ={Obsessive-compulsive and sleep disorders are among the most common disorders in general population and therefore aim of present study was to determine role of personality traits in predicting obsessive-compulsive disorder and sleep quality among dormitory students. The participants included 277 university students that were selected randomly. Goldberg big five personality inventory-short form, maudsley obsessive-compulsive inventory, and pittsburgh sleep quality index were used to collect data. The results indicated positive relationship between neuroticism and high obsessive-compulsive disorder among university students and openness, agreeableness, and conscientiousness were correlated with low obsessive-compulsive disorder. Additionally, neuroticism was related to low sleep quality and conscientiousness, openness, agreeableness and extraversion were correlated with high sleep quality among university students. In continue, results of stepwise regression analysis revealed that neuroticism, openness, extraversions and agreeableness altogether predicted 0.53 of the variance in obsessive-compulsive disorder and conscientiousness, openness, and extraversion altogether predicted 0.54 of the variance in sleep quality among university students living in dormitories. The results obtained from the present study demonstrated that personality traits play a significant role in determining obsessive-compulsive disorder and sleep quality among university students.}, Keywords = {Obsessive-Compulsive Disorder, Personality, Students}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1086-1093}, publisher = {}, title_fa = {نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیش بینی وسواس فکری عملی و کیفیت خواب دانشجویان}, abstract_fa ={زمینه و هدف: وسواس فکری- عملی و اختلال خواب، از جمله شایعترین اختلالات در جمعیت عمومی می باشند، لذا این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا رابطه‌ای بین پنج عامل بزرگ شخصیت با وسواس فکری - عملی و کیفیت خواب دانشجویان وجود دارد؟ مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی پیش‌بین بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر و پسر خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان زابل به تعداد 993 دانشجو ( 543 دانشجوی دختر و 450 دانشجوی پسر) تشکیل می‌دادند، در این پژوهش از روش نمونه‌گیری، خوشه ای چند مرحله ای استفاده گردید و تعداد 277 پرسشنامه گردآوری شد. و از پرسشنامه های، پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ - فرم کوتاه، وسواس فکری - عملی مادزلی (MOCI) و کیفیت خواب پترزبورگ–(PSQI) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که از بین پنج عامل بزرگ شخصیت، رابطه مثبت و معناداری بین روان رنجوری با وسواس فکری عملی و رابطه منفی و معناداری بین گشودگی، سازگاری و وظیفه گرایی با وسواس فکری عملی وجود دارد، اما رابطه معناداری بین برون گرایی و وسواس فکری عملی وجود ندارد. همچنین، روان رنجوری با کیفیت خواب پایین و وظیفه گرایی، سازگاری، گشودگی و برون گرایی، با کیفیت خواب بالا ارتباط دارند. نتیجه گیری: نتایج برآمده از این پژوهش نشان داد، صفات شخصیتی، نقش بسزایی در میزان وسواس فکری- عملی و کیفیت خواب دانشجویان دارد.}, keywords_fa = {شخصیت, وسواس فکری عملی, کیفیت خواب, دانشجو}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1130-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1130-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} } @article{ author = {Mehdizadeh, Monireh and Shahahabizadeh, Fatimah and MahmoudiRad, Gholamhossei}, title = {Effect of emotional intelligence in glycemic control in patients with type II diabetes}, abstract ={Diabetes, in addition to adverse physical effects, is associated with many psychological problems. The correlation between physical health and emotional intelligence are acceptable. The aim of this study was to determine the effect of emotional intelligence training in glycemic control in patients with type II diabetes. The present study was a quasi-experimental research, which was conducted in Mashhad city, Iran. The participants included 20 patients referring to the diabetic centers. They were selected through convenience sampling and randomly divided into two groups of experiment (n=10) and control (n=10). To measure blood glucose, the level of HbA1c in patients was measured before and after training. The experimental group attended in a period of emotional intelligence training. The training sessions were held as group discussion during 8 weeks, one session of 120-min per week. The findings suggest that emotional intelligence training significantly reduced the level of blood glucose (HbA1c) in the test group compared to the control group. Based on the results, emotional intelligence training, as a psychological intervention, by affecting understanding, interpretation, regulation and efficient use of excitement, is effective along with medication therapy in controlling blood glucose in type II diabetic patients.}, Keywords = {Diabetes, Emotional Intelligence, Glycemic, Type II}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1094-1103}, publisher = {}, title_fa = {اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کنترل قند خون بیماران دیابت نوع2 شهر مشهد}, abstract_fa ={اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کنترل قند خون بیماران دیابت نوع2 شهر مشهد منیره مهدیزاده1، فاطمه شهابی زاده2، غلامحسین محمودی راد3 چکیده در سال های اخیر دیابت به عنوان یک بیماری مزمن، علاوه بر عوارض جسمی نامطلوب، مشکلات روانشناختی بسیاری را با خود به همراه دارد. بنابراین نمی توان نقش عوامل روانشناختی، به ویژه هیجانات (خشم، اضطراب و ...) و باورهای غلط را در ایجاد، تشدید و حتی نوسانات این بیماری انکار کرد. بین سلامت جسمی و هوش هیجانی که شامل درک، تفسیر و اداره هیجان ها در خود و دیگران است، همبستگی قابل قبولی وجود دارد. لذا هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کنترل قند خون بیماران دیابت نوع2 است. پژوهش حاضر، مطالعه نیمه تجربی (نیمه آزمایشی) است، که در سال 1394 در شهر مشهد انجام شد و جامعه آماری شامل بیماران دیابت نوع2 مراجعه کننده به مراکز بهداشت دارای کلینیک دیابت شهر مشهد بودند. 20 نفر از بیماران مراجعه کننده به مراکز دیابت امامت و نجفی شهر مشهد به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (n=10) و کنترلn=10) ) قرار گرفتند، برای پیش آزمون آزمایش HbA1c  این بیماران ثبت شد. پس از آن، گروه آزمایش در یک دوره آموزش هوش هیجانی که طی 8 جلسه 2 ساعته هفتگی و به شیوه گروهی برگزار شد، شرکت کردند و در پایان، برای بار دوم آزمایش خون در مورد هر دو گروه اجرا شد. به منظور توصیف و  تجزیه و تحلیل های داده ها از نرم افزار SPSS، نسخه 22 استفاده گردید. یافته ها حاکی از آن است که در سطح معناداری (p&le 0/05) آموزش هوش هیجانی، قند خون (HbA1c) گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کاهش می دهد p&le0/005)). نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی، به عنوان یک مداخله روانشناختی، با درک، تفسیر، اداره و استفاده مؤثر از هیجانات، همگام و همراه با دارو درمانی، در کنترل قندخون بیماران دیابت نوع2 مؤثر می باشد. واژه های کلیدی: قند خون، هموگلوبین گلیکوزیله، دیابت نوع2، آموزش هوش هیجانی}, keywords_fa = {: قند خون, هموگلوبین گلیکوزیله, دیابت نوع2, آموزش هوش هیجانی}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1159-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1159-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} } @article{ author = {Sepehrian, Leila and Dokanheeifard, Farideh}, title = {Effect of brief self-regulation couple therapy in conflict resolution and couple burnout}, abstract ={Unconstructive conflict resolution and couple burnout have a negative impact on quality of marital life. Brief self-regulation couple therapy is one of the effective approaches in transmission teachings and marital skills to couples. The aim of the current research was to investigate the effect of brief self-regulation couple therapy in conflict resolution and couple burnout among troubled couples. This was a quasi-experimental research that employed a pre and posttest design with a control group. The statistical population comprised the couples who referred to the health houses of Tehran city. The couples were selected according to convenience sampling method. Thus, upon an announcement, a sample of 30 couples who were eligible for the study and received lower scores in communicational conflict resolution scale and couple burnout inventory was selected as participants. They were assigned into two groups of experimental and control (n=15 in each group). The experimental group participated in 8 sessions of brief self-regulation couple therapy and the control group received no treatment. The results showed that there were significant differences in the posttest scores between the experimental and control groups, indicating that brief self-regulation couple therapy could significantly improve conflict resolution and reduce couple burnout among couples. Thus, interventions based on brief self-regulation couple therapy could be useful in improving conflict resolution and reducing couple burnout of couples.}, Keywords = {Burnout, Conflict Resolution, Couple Therapy, Self-Regulation}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1104-1110}, publisher = {}, title_fa = {اثربخشی زوج درمانی کوتاه مدت خودتنظیمی بر حل تعارض و دلزدگی زناشویی زوج ها}, abstract_fa ={هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج دزمانی کوتاه مدت خود تنظیمی بر حل تعارض و دلزدگی زناشویی زوج ها بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و از طرح  پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه زوج های مراجعه کننده به خانه های سلامت شهر تهران است. زوج ها به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، به این ترتیب که با فراخوانی از زوج های مراجعه کننده به خانه های سلامت، تعداد 30 زوج که شرایط ورود به پژوهش را دارا بودند و نمرات ضعیف تری در مقیاس شیوه های حل تعارض ارتباطی و ابزار دلزدگی زناشویی کسب کردند، به عنوان آزمودنی های پژوهش انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 زوج).گروه آزمایش در 8 جلسه گروهی زوج درمانی کوتاه مدت خود تنظیمی شرکت کردند، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که بین میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و زوج درمانی کوتاه مدت خود تنظیمی به طور معناداری موجب بهبود حل تعارض و کاهش دلزدگی زناشویی شده است (01/0>P). بنابراین انجام مداخلات بر اساس زوج درمانی کوتاه مدت خود تنظیمی می تواند در بهبود حل تعارض و افزایش کیفیت زناشویی مفید باشد.}, keywords_fa = {زوج درمانی کوتاه مدت خود تنظیمی, حل تعارض, فرسودگی زناشویی, زوج }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1147-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1147-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} } @article{ author = {MohammadiShirmahaleh, Fatemeh and Jomehri, Farhad and Keraskian, Adis and MalihiAlzakerini, Saee}, title = {The effect of mindfulness-based stress reduction in depression and blood sugar reduction diabetic patients with BIS type of personality}, abstract ={The present study was carried out to investigate the effectiveness of mindfulness-based stress reduction in depression reduction and blood sugar control in diabetic patients with Behavioral Inhibition type of personality. It was a quasi-experimental study with pretest/posttest design employing one experimental and one control group. The participants were 225 patients in Tehran. First, 30 patients with diabetes Type 2 were selected on the basis of interview and then randomly assigned to two experimental and control groups (n=15 in each group). Then, Wilson’s personality questionnaire and beck’s depression inventory were used to collect data. After conducting the pretest and measuring blood sugar level, the experimental group received an intervention in eight sessions of 120 minutes while the control group received no intervention. Finally, the posttest was administered to both groups. The results indicated that there was a significant difference between the results of the pretest and posttest, indicating that mindfulness-based training had a positive effect on the reduction of stress as well as reduction of blood sugar among patients with type 2 diabetes. Therefore, the mindfulness-based educational method can be used in clinics and healthcare centers to reduce stress and blood sugar levels among patients suffering from diabetes Type 2.}, Keywords = {Depression, Diabetes, Mindfulness, Personality}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1111-1119}, publisher = {}, title_fa = {اثر بخشی ذهن آگاهی در کاهش افسردگی بیماران دیابتی با نوع شخصیت bis}, abstract_fa ={ ذهن آگاهی یک روش اثربخش به منظور کاهش استرس و افزایش کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن می باشد.هدف ازاین پژوهش بررسی اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی برکاهش استرس بر کنترل گلیسیمیک و کاهش افسردگی مبتلایان به دیابت با توجه به نوع شخصیت BIS بود بدین منظور در این پژوهش نیمه آزمایشی (پیش آزمون-پس آزمون)از۳۰بیمار مبتلابه دیابت نوع ۲(۱۵نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه کنترل)که عضو انجمن دیابت شهر تهران بودند دعوت شد تا دراین پژوهش شرکت کنند.ذهن آگاهی در۸جلسۀ هفتگی ارائه شد.قبل و بعد از برنامۀ درمانی سطوح هموگلوبین (HbA۱c) به عنوان شاخصی برای اندازه گیری میانگین قندخون اندازه گیری شد.برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کو واریانس استفاده شد. داده ها نشان داد که بین نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایشی با(۰۵/۰ p< )تفاوت معناداری وجود دارد این تفاوت معنادار میان نتایج پس آزمون گروه آزمایش و گروه کنترل نیز به چشم می خورد. مطابق با یافته های پژوهش ،درمان ذهن آگاهی (MBSR) با اندازۀ اثر۳۹/۰ در کاهش افسردگی وبا اندازۀ  اثر۴۲/.در کاهش میزان قند خون بیماران دیابتی با نوع شخصیت BIS مؤثراست.}, keywords_fa = {: افسردگی, دیابت, ذهن آگاهی , شخصیت BIS }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1171-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1171-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} } @article{ author = {Bastami, Fateme and Sharafkhani, Naser and Bakhteyar, Katayoun and Heydari, Mohmmad and Hassanzadeh, Akbar and Mostafavi, Firoozeh}, title = {Effect of educational intervention based on health belief model on psychological factors of AIDS preventive behaviors in addicts}, abstract ={AIDS is a problem threatening public health throughout the world, especially developing countries. Injecting drug users are most at risk of HIV infection and account for 68.15% of all suffering cases in Iran. This study investigated the effect of health intervention on the AIDS preventive behaviors among addicts based on HBM. This was a quasi-experimental research with pretest-posttest design. The study sample comprised 88 randomly selected male addicts being kept at rehabilitation centers in Khorramabad, Iran. The participants were randomly assigned to intervention and control groups. Data were collected through questionnaire designed to assess health belief model structures as well as knowledge, and behavior domains. The educational content was designed, edited, and executed after the analysis of pretest results. The intervention group received 3 sessions each of 90 minutes. Two months after the intervention, the posttest was performed using the same questionnaire. The results showed that mean scores of perceived benefits, self-efficacy, susceptibility, severity, knowledge, and preventive behaviors significantly increased in the intervention group after the intervention while the mean score of perceived barriers significantly decreased. Based on the results of this study, of this survey, it can be concluded that an increase in the score of health belief model structures including perceived susceptibility, perceived severity, and perceived benefits could result in adopting preventive behaviors against AIDS. Therefore, this survey confirms the efficacy of health belief model in adopting AIDS preventive practices among addicts.}, Keywords = {Addicts, AIDS, Drug Users, health belief model}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1120-1129}, publisher = {}, title_fa = {تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در معتادین خرم آباد}, abstract_fa ={زمینه و هدف: معتادین به مواد مخدر، تقریبا 68 درصد موارد ایدز را در ایران تشکیل داده و مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر به عنوان عامل اصلی گسترش ایدز در ایران محسوب می شوند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در معتادین خرم آباد انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی به روش سنجش قبل و بعد است که بر روی 88 نفر از معتادینی که در مرکز بازتوانی خرم آباد نگهداری می شوند، در سال 1393 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای مشتمل بر سازه های حساسیت، شدت، خودکارآمدی، منافع و موانع درک شده، آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز بود.. داده ها با آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل ، کای اسکوار  و آنالیز کواریانس تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: آزمون تی زوجی نشان داد که در گروه مداخله، میانگین نمره ی آگاهی(P< 0.001) و عملکرد (P= 0.03) بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش معناداری یافته است. و همچنین این آزمون نشان داد که  در گروه  مداخله میانگین نمره سازه های حساسیت(P= 0.04)، منافع(P= 0.002) و موانع(P= 0.001)) قبل و بعد از مداخله آموزشی از لحاظ آماری تفاوت معنادار داشتند. ولی در مورد میانگین نمره ی سازه های شدت و خودکارآمدی درک شده بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش یافته بود ولی از لحاظ آماری معنادار نبود.  نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی سبب بالا رفتن آگاهی، خودکارآمدی، منافع و کاهش موانع درک شده و  ارتقاء عملکرد در معتادین مرد شده است. پیشنهاد می شود که مطالعات آینده باید حاوی استراتژی هایی برای بالا بردن خودکارآمدی و منافع درک شده و نیز استراتژی هایی برای کاهش موانع درک شده برای اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده باشند.}, keywords_fa = {مدل اعتقاد بهداشتی, ایدز, معتادین}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1185-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1185-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} } @article{ author = {Habibi, Mojtaba and Dehghani, Mohsen and Jebraeili, Hashem and Javaheripou, Noushi}, title = {Comparing the psychological profiles of Iranian population based on clinical and validity measures of Minnesota multiphasic personality inventory}, abstract ={According to the necessity of screening and identifying the people exposed to mental disorders to determine the prevalence of these disorders in order to taking preventive actions and developing a treatment plan, this study was aimed to compare psychological profiles of people based on Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI-2) according to gender and marital status in a sample of Iranian general population. Statistical population included all of Iranian people between 18 to 80 years old that had passed at least 8 years of education and had no history of mental illness and brain injury. 1418 participants were selected by multi-stage cluster sampling method and were assessed by MMPI-2. Results showed that there was significant difference between males and females in the subscales of F, K, Hs, D, Hy, MF, Pt, Ma, and Si and also between single people and married people in the subscales of L, F, Pd, Pa, Pt, Sc and Ma. In general, findings of present study suggest that males have different patterns of mental disorders than females and married people have a different pattern of mental disorders in comparison of single people and they have different types of mental health problems. But, regarding males' higher scores in F and K validity scales and higher scores of married people in L validity scale in acceptance the findings of this study should be more cautious.}, Keywords = {Gender, Marital Status, Mental Health, MMPI}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1130-1137}, publisher = {}, title_fa = {مقایسه نیم‌رخ روانی افراد بر اساس مقیاس‌های بالینی و اعتباری MMPI-2 به تفکیک ترتیب تولد، سن و میزان تحصیلات در جمعیت عمومی 80-18 ساله ایران}, abstract_fa ={مقدمه: با توجه به لزوم غربالگری و شناسایی افراد در معرض اخلالت روانی به منظور مشخص ساختن میزان شیوع اختلالات روانی بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی و انجام اقداماتی در جهت پیشگیری و درمان، پژوهش حاضر مقایسه نیم‌رخ روانی افراد بر اساس مقیاس‌های بالینی و اعتباری MMPI-2 به تفکیک ترتیب تولد، سن و تحصیلات در جمعیت عمومی 80-18 ساله ایران را هدف خود قرار داده است. روش کار: مطالعه حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه افراد ایرانی بین سنین 18 تا 80 سال است که دارای حداقل 8 کلاس سواد و بدون سابقه بیماری روانی و آسیب مغزی بودند. از میان این جمعیت تعداد 1418 نفر به شیوه‌ای نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه چند وجهی مینه‌سوتا (MMPI-2) مورد سنجش قرار گرفت. داده‌ها با به کار گیری نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین افراد بر اساس سن در مقیاس‌های دروغ گویی، افسردگی، مانیک، ضعف روانی، اسکیزوفرنی و درون گرایی اجتماعی و بر اساس میزان تحصیلات در مقیاس‌های نا بسامدی، دفاعی، پارانویید، ضعف روانی، اسکیزوفرنی و درون گرایی اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: تحصیلات و سن از جمله عوامل موثر بر سلامت روان هستند. افرادی با تحصیلات بالا در مقایسه با افرادی با تحصیلات پایین اختلالات روانی کمتری دارند و از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و افراد در سنین مختلف الگوهای متفاوتی از اختلالات روانی را نشان می‌دهند.}, keywords_fa = {تحصیلات, ترتیب تولد, سن, نیم‌رخ روان‌شناختی}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-652-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-652-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} } @article{ author = {Mousavi, Afrooz and Moghtader, Leil}, title = {Comparison of yoga and aerobic trainings for improving mental health of divorced women}, abstract ={Exercise is an acceptable method for improving and maintaining the physical and emotional health. The aim of the present study was to compare the effectiveness of yoga training program and aerobic exercise on the mental health of divorced women. Two experimental groups and one control group were employed in this quasi-experimental study. The number of 30 divorced women was randomly divided into three groups. The experimental groups involved in yoga (n=10) and aerobics training (n=10) and received 16 exercise sessions for two months. The control group (n=10) received no training. General health questionnaire-28 was employed to evaluate the mental health of participants. Covariance analysis was used as the statistical method. The obtained results indicated that the intervention improved significantly the mental health indices in the intervention groups of yoga and aerobics. In comparison of the effectiveness of yoga and aerobics exercises, the results showed that there is not significant difference between the effectiveness of yoga and aerobics. Therefore, the two methods of exercise are effective on improving the mental health}, Keywords = {Aerobic, Divorce, Mental Health, Yoga}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1138-1145}, publisher = {}, title_fa = {مقایسه تأثیر یک دوره تمرینات منتخب یوگا و ایروبیک بر ارتقای سلامت روان زنان مطلقه}, abstract_fa ={زﻣﻴﻨﻪ و ﻫﺪف: تمرینات ورزشی به عنوان روشی قابل قبول برای بهبود و حفظ سلامت جسمی و هیجانی در نظر گرفته می شود. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ به منظور مقایسۀ تأثیر یک دوره تمرینات منتخب یوگا و ایروبیک بر ارتقای سلامت روان زنان مطلقه طراحی شده است. مواد و روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون گروه های تصادفی انجام شد، که در آن 30 زن مطلقه به صورت تصادفی به سه گروه تمرینات یوگا (10 نفر)، تمرینات ایروبیک (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. ﭘﺮوﺗﮑﻞ ﺗﻤﺮیﻨﯽ یوگا و ایروبیک طی 16 جلسه، به ﺻﻮرت دو ﺟﻠﺴﻪ 45 دقیقه در ﻫﻔﺘﻪ، ﺑﻪ ﻣﺪت دو ﻣﺎه اﻋﻤﺎل ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺷﺪ. در بررسی سلامت روان آزمودنی ها، پرسش نامه فرم 28 سؤالی سلامت عمومی مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮواریﺎﻧﺲ ﺑﺮای ﻣﻘﺎیﺴﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮔﺮوه ها اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. نتایج تحقیق میزان تأثیر تمرینات گروهی یوگا در ارتقای سلامت روان زنان مطلقه را 52/0 نشان داد و میزان تأثیرتمرینات گروهی ایروبیک بر سلامت روان نیز 47/0 نشان داده شد. نتیجه گیری: در مقایسه اثربخشی دو پروتکل تمرینی، تمرینات گروهی یوگا و ایروبیک نیز تفاوت معناداری وجود نداشت. بر اساس یافته های این پژوهش، بکارگیری تمرینات گروهی یوگا و ایروبیک منجر به بهبود سلامت روان زنان مطلقه می گردد.}, keywords_fa = {تمرینات یوگا, ایروبیک, سلامت روان, زنان مطلقه}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-976-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-976-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} } @article{ author = {Abbasi, Moslem and Dargahi, Shahriar and Bakhtiari, Zahra and Alipour, Git}, title = {Effect of acceptance and commitment based training on psychological well being and marital satisfaction in divorce applicants couples}, abstract ={Divorce is a fact that family institution has been experiencing it in today’s world. In Iran society due to the importance of family, any damage to this institution is unfortunate. The aim of current study was the surveying of effect of acceptance and commitment based training on psychological well being and marital satisfaction in divorce applicants couples. The design of the study is as experimental research with pretest and post test with control group. Statistical population was all clients who exposed to divorce and confer to the courts in Arak city. Samples were selected at first by available sampling method and after completing psychological well being questionnaire and marital satisfaction questionnaire, and obtaining score for enter to research, were placement using random sampling method in two experimental and control groups (10 couples in each group). Experimental group were trained during 10 one hour sessions. The results showed that acceptance and commitment based training could significantly affect psychological well-being and marital satisfaction of Divorce Applicants Couples. According to these results, the acceptance and commitment training is affective on improving of psychological well being and marital satisfaction of divorce applicants couples.}, Keywords = {Acceptance, Commitment, Divorce, Psychological, Satisfaction}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1146-1153}, publisher = {}, title_fa = {اثر بخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهزیستی روانشناختی و رضایت زناشویی زوجین در معرض طلاق}, abstract_fa ={طلاق از جمله واقعیت هایی است که نهاد خانواده در دنیای امروز آن را تجربه می کند. در جامعه ایران به جهت اهمیت نهاد خانواده، هر نوع آسیبی به این نهاد، ناگوار می باشد. هدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهزیستی روانشناختی و رضایت زناشویی زوجین در معرض طلاق بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه افراد در معرض طلاق به دادگاه تشکیل می دادند که در وهله نخست بطور نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی و رضایت زناشویی و کسب حدنصاب لازم برای ورود به تحقیق با استفاده از نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل هر کدام 20 زوج گمارده شدند. گروه آزمایشی طی 10 جلسه یک ساعته در معرض آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. جهت تحلیل داده های پژوهش حاضر از تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند به طور معناداری در افزایش بهزیستی روانشناختی و رضایت زناشویی موثر واقع شود. با توجه به این یافته‌ها آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود بهزیستی روانشناختی و رضایت زناشویی زوج‌های در معرض طلاق مفید واقع شود.}, keywords_fa = {طلاق, آموزش مبتنی پذیرش و تعهد, بهزیستی روانشناختی, رضایت زناشویی}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-767-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-767-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} } @article{ author = {Bahmanzadeh, Leila and HajiAlizadeh, Kobr}, title = {The effect of cognitive–behavioral stress management training on improving psychological symptoms and quality of life in nurses}, abstract ={As a stressful profession, nursing deals with different aspects of human health and illness, and stress can threaten nurses’ health and performance. As a result, using preventive stress management programs seems necessary. The present study aimed to evaluate the effectiveness of cognitive–behavioral stress management training in improving psychological symptoms (stress, anxiety, and depression) and quality of life in nurses. The design of this study was quasi-experimental with pretest-posttest and a control group. The statistical population comprised all nurses working in Bandar Abbas Shari'ati Hospital. The study sample included all 30 nurses selected through convenience sampling method. They equally and randomly were divided into experiment and control groups. Depression, anxiety, and stress scale and the Farsi version of WHOQOL-BREF were used to collect data. The results showed there was a significant difference between pretest and posttest of experimental group in the mean scores of stress, anxiety, and quality of life; however, there was no significant difference in depression. Control group mean scores did not show a significant difference between pretest and posttest. There was no significant difference between the control and experimental groups before intervention in stress, anxiety, depression, and quality of life. The findings of this study suggest that, as a useful clinical intervention, stress management skill training is an effective way to improve mental distress and quality of life.}, Keywords = {Anxiety, Depression, Nurse, Quality of Life, Stress}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1154-1161}, publisher = {}, title_fa = {اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری در بهبود علائم روان‌شناختی (استرس، اضطراب و افسردگی) و کیفیت زندگی پرستاران}, abstract_fa ={پرستاری حرفه‌ای پراسترس است که با جنبه‌هایی از سلامت و بیماری انسان ارتباط دارد و استرس می‌تواند سلامت و عملکرد آنان را به خطر بیندازد؛ بنابراین استفاده از شیوه‌های پیشگیرانه و کارآمد مدیریت استرس، ضروری به نظر می‌رسد. ازاین‌رو این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری در بهبود علائم روان‌شناختی (استرس، اضطراب و افسردگی) و کیفیت زندگی پرستاران انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان شریعتی بندرعباس در سال 94 بودند. نمونه موردمطالعه شامل 30 نفر از پرستاران بودند که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرم‌افزار SPSS-16 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های مدیریت استرس اثر معناداری در بهبود استرس (70/38 F= و 0/001 p<)، اضطراب (45/34 F= و 0/001 p<) و کیفیت زندگی (18/02 F= و 0/001 p<) دارد؛ اما در بهبود افسردگی به‌طور نسبی اثر معناداری نشان نداد (4/11 F= و 0/051 p>). با توجه به یافته‌های این پژوهش، می‌توان آموزش مهارت‌های مدیریت استرس را به‌عنوان یک روش مؤثر در بهبود آشفتگی‌های روانی و کیفیت زندگی و به‌عنوان یک مداخله بالینی ثمربخش پیشنهاد داد.}, keywords_fa = {مدیریت استرس, اضطراب, افسردگی, کیفیت زندگی, پرستاران.}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1262-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1262-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} } @article{ author = {Abedi, Bahram and Hajabedi, Amir and Sayyah, Mansour}, title = {The effects of music and no-music aerobic exercise on aerobic capacity and quality of life of elderly men}, abstract ={The impact of music and its psychological and physiological changes during exercise is issue that has always been focused on sport science experts. The aim of this study was to compare the effects of musical exercise on aerobic capacity and quality of life in elderly men. This study was conducted on 45 elderly men. The participants were randomly allocated into three groups: aerobic musical exercise, non-musical, and control groups. The exercise group performed a program for 8 weeks, 3 times per week. The quality of life was measured using quality of life scale and the level of aerobic capacity was measured using Bruce test. The results showed that eight weeks of musical and non-musical aerobic exercise can result in significant improvement in anaerobic capacity and quality of life of elderly men. The result showed a significant difference among the three groups considering anaerobic capacity and quality of life of elderly men. Tukey post hoc test indicated no significant differences between the aerobic exercise with and without-music; whereas, there was a significant different among these groups and the control group. It can be concluded that participating in exercise program can enhance the aerobic capacity and quality of life elderly men and such programs can be recommended for this aged population to facilitate their aging process.}, Keywords = {Exercise, Male, Music, Aerobic, Quality of Life}, volume = {7}, Number = {6}, pages = {1162-1169}, publisher = {}, title_fa = {This article is thesis entitled: The effects musical and non-musical aerobic training on aerobic capacity and quality of life in elderly men a master\'s degree in 2016 with the Code 2247931, and grant Bahram Abedi, which have been implemented with the support of the research department of Islamic Azad University Mahallat.}, abstract_fa ={Abstract The impact of music and its psychological and physiological changes during exercise   is issue that has always been focused on sport science experts. The aim of this study was the effect of musical and non-musical aerobic exercise on aerobic capacity and quality of life of elderly men. In this quasi-experimental study conducted in the city of Isfahan in 2016, 45 elderly men aged >60 years were randomly allocation into three groups: aerobic exercise musical, non-musical and control groups. The exercise group performed an program for 8 weeks, 3 times per week. The quality of life was measured by using Quality of Life Scale (QOLS) and the level of aerobic capacity was measured by using Bruce test. Paired T- test, ANOVA and Tukey post hoc tests were employed to perform the analysis. The results showed that participating in eight weeks of musical and non-musical aerobic exercise resulted in significant improvement anaerobic capacity (P≤0.003, P≤0.012 respectively), and quality of life of elderly men (P≤0.0001, P≤0.006 respectively). The result analysis of variance (ANOVA) showed that there was a significant difference between the three groups in anaerobic capacity (F = 4.65, P= 0.015) and quality of life of elderly men (F = 54.08, P = 0.008). Tukey pot hoc test indicated that no significant differences existed between the aerobic exercise with and without-music (P≥0.05) whereas there was a significant different between these groups and the control group (P<0.05). It may be concluded that participating in a regular exercise program enhances the aerobic capacity and quality of life elderly men and such programs may be recommended for this aged population to facilitate their aging process.}, keywords_fa = {Keywords: Musical aerobic training, Aerobic capacity, Quality of life, Men.}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1322-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1322-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2017} }