@article{ author = {Panahi, Rahman and Ramezankhani, Ali and Tavousi, Mahmoud and Niknami, Shamsaddi}, title = {Health literacy and smoking}, abstract ={Although both population-based and clinical interventions have been successful in lowering rates of smoking in the USA over time, the prevalence of smoking remains considerably higher than the Healthy People 2020 objective of 12% [1]. The latest national study conducted in Iran showed that 25% of the population aged 18- 65 years were smokers and age, education, gender, occupation, and marital status variables had a significant relationship with smoking [2].}, Keywords = {So far, limited studies have been conducted on the relationship between smoking status and health literacy (HL).}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {1-2}, publisher = {}, title_fa = {سواد سلامت و مصرف سیگار}, abstract_fa ={سواد سلامت نشان دهنده مهارت های شناختی و اجتماعی است که انگیزه و توانایی افراد برای کسب، دسترسی و درک روش های استفاده از اطلاعات جهت ارتقا و حفظ سلامتی را تعیین می کند . بین وضعیت مصرف سیگار و سواد سلامت ارتباط وجود دارد [2]. تاکنون مطالعات محدودی درباره تاثیر بالقوه سواد سلامت بر مصرف و یا نتایج ترک سیگار انجام شده است. این مطالعات، نتایج ضد و نقیضی را گزارش می کنند . سودور و همکاران گزارش کرده اند که یک ارتباط معنی دار بین سواد سلامت پایین تر و مصرف سیگار وجود دارد ، در حالی که بیکر و همکاران و آرنولد و همکاران گزارش کرده اند که هیچ ارتباط معنی داری بین سواد سلامت پایین تر و مصرف سیگار وجود ندارد . جدیدترین مطالعات در این مورد به این نتیجه رسیده اند که سواد سلامت پایین می تواند به عنوان یک عامل خطر مستقل برای مصرف سیگار، بازگشت مصرف سیگار و نتایج ضعیفتر ترک سیگار عمل کند .}, keywords_fa = {سواد سلامت, مصرف سیگار}, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.1}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1490-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1490-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} } @article{ author = {Sanei, Neda Sadat and Poursalimi, Mojtab}, title = {Mediating role of job satisfaction in the relationship between motivation, perceived support, training and perceived commitment}, abstract ={Motivation as a psychological factor can affect the mental health of employees and consequently the health of work place. It has been recently concerned in the social science literature. The present study aimed to assess the mediating effect of job satisfaction on the relation of motivation, perceived support and training to perceived commitment. The data study analyzed in the structural equation modeling method. The data were gathered in library field, and, also using questionnaire. The data were achieved from staff of Sabzevar city municipality using validity and reliability approved questionnaires. For validity, face and construct validity and for reliability, Cronbach's alpha was used. Finally, data from 159 questionnaires were analyzed. The findings showed that motivation, perceived support and training had positive significant effects on normative and continuance commitment of employees. Also, positive significant effect of job satisfaction on continuance and normative commitment was confirmed. In addition, the findings of this study indicated positive effect of motivation, perceived support and training on perceived commitment with mediating role of job satisfaction. In other words, the more motivation, perceived support and training are, the more job satisfaction will be, which in turn can result in the increased continuance and normative commitment.}, Keywords = {Commitment, Job Satisfaction, Motivation, Support}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {3-11}, publisher = {}, title_fa = {بررسی تاثیر انگیزش ، حمایت ادارک شده و آموزش بر تعهد ادراک شده با نقش میانجی گری رضایت شغلی}, abstract_fa ={انگیزش به عنوان مولفه روان شناسی موثر بر سلامت روانی کارکنان و به تبع آن موثر بر سلامت اداری می باشد که امروزه در ادبیات علوم اجتماعی موثر است .از طرفی آموزش و حمایت ادارک شده توسط فرد می توانند باعث افزایش رضایت شغلی و  ایجاد تعهد در فرد وبروز رفتارهای مثبت ازسوی وی  شود که نقش مهمی در ارتقای سلامت روانی کارکنان  وبهبود سلامت فضای کاری خواهد داشت . هدف از انجام این تحقیق ، بررسی تاثیر انگیزش ، حمایت ادارک شده و  آموزش بر تعهد ادراک شده با نقش میانجی گری رضایت شغلی می باشد. تحقیق حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی- تحلیلی است و از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. داده های مورد نظر ازبین کارکنان شهرداری سبزوار با استفاده از ابزار پرسشنامه و به روش نمونه گیری تصادفی ساده ، جمع آوری شده است . برای روایی پرسشنامه ، از روایی محتوایی و سازه و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. در نهایت داده های160 پرسشنامه با استفاده از ازنرم افزارLisrel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داده است که انگیزه ، حمایت ادراک شده و آموزش تاثیر مثبت و معناداری بر تعهد مستمر و هنجاری کارکنان و رضایت شغلی آنان دارد. همچنین تاثیر مثبت و معنادار رضایت شغلی بر تعهد هنجاری و مستمر نیز مورد تأیید قرار گرفت . علاوه برآن ، یافته های این تحقیق حاکی از تأیید اثر انگیزه ، حمایت ادراک شده و آموزش بر تعهد ادراک شده با نقش واسطه گری رضایت شغلی می باشد}, keywords_fa = {رضایت شغلی , انگیزش , تعهد ادراک شده , حمایت ادراک شده , آموزش }, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.3}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1214-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1214-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} } @article{ author = {Navidian, Ali and Rezaei, Jahangir and Payan, Hossainali}, title = {Effectiveness of educational–supportive intervention in satisfaction of Iranian family members of intensive care unit patients}, abstract ={Education and support based on family’s needs may reduce anxiety and increase satisfaction of family members of hospitalized patients in Intensive Care Unit (ICU). This study was conducted to determine the effect of educational-supportive intervention on satisfaction of family members. In this quasi-experimental study, 154 participants of family members of hospitalized patients in ICU in Zahedan (Iran) were studied. The participants were allocated to intervention and control groups. Family Satisfaction-ICU (FS-ICU) was used as data collection tool. The validity and reliability of questionnaire was confirmed in Iran. The questionnaires were completed by both groups before and after one- week intervention. The mean change in the score of satisfaction with performance, comfort and participation in decision-making of family members of patients after educational-supportive intervention were 76.62±14.34, 73.86±4.15, and 31.61±19.323 respectively in the intervention group. These scores were significantly higher than those of control group (43.5±3.62, 22.63±5.83 and 18.12±13.84). Analysis of covariance through control of covariate showed that the mean score of satisfaction of family members concerning the three sub-scales were significantly different in two groups after intervention. According to the effect of educational-supportive intervention on the increase of family satisfaction, it is essential to apply these interventions in educational programs and family-centered care. This action reduces the family’s concern as well as increases their motivation and power in caring after patient’s discharge.}, Keywords = {Education, Family, Intensive Care Units, Satisfaction}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {12-20}, publisher = {}, title_fa = {بررسی تاثیرمداخله آموزشی حمایتی بررضایت مندی اعضای خانواده بیماران بستری دربخشهایICU}, abstract_fa ={مقدمه : آموزش و حمایت مبتنی بر نیازهای خانواده در کاهش اضطراب و افزایش رضایت مندی اعضای خانواده بیماران بستری درICU تاثیر دارد این مطالعه با هدف تعیین تاثیرمداخله آموزشیحمایتی بر رضایت مندی اعضای خانواده بیماران بستری دربخشهایICU انجام شده است. روش ها:این مطالعه مداخله ای از نوع نیمه تجربی  است. دراین مطالعه  154 نفر از اعضای خانواده بیماران بستری در بخشهایICUمرکز ترومایبیمارستان خاتم الانبیاء(ص) زاهدان در تابستان سال 1394به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل اختصاص یافتند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه، پرسشنامه رضایتمندی خانوادگی بیماران بستری در بخش ویژه(Family Satisfaction ICU; FS-ICU) با اعتبار و پایایی تایید شده در ایران بود. پرسشنامه ها قبل و پس از یک هفته مداخله ، توسط هر دو گروه تکمیل گردید.  داده ها به کمک نرم افزار20- spss و با  استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین تغییرات نمره رضایت از عملکرد،راحتی ومشارکت در تصمیم گیری اعضای خانواده بیماران پس از مداخله آموزشی حمایتی در گروه مداخله به 34/14±62/76، 15/4±86/7332/19±61/31 به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل62/3 ±50/43 ، 83/5±63/22 و  84/13±12/18 بود (05/0>p). آزمون تحلیل کوواریانس با کواریت کردن اثر برخی متغیرهای دموگرافیک نیز نشان داد که میانگین نمره رضایتمندی اعضای خانواده بیماران در هر سه خرده مقیاس در دو گروه پس از مداخله تفاوت معناداری دارد(05/0>p). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مداخله آموزشی حمایتی بر افزایش رضایت مندی اعضای خانواده بیماران،  ضرورت دارد در برنامه های آموزشی و مراقبتی خانواده محور پرستاران این مداخله ها وارد شود تا ضمن کاهش نگرانی های خانواده  توان و انگیزه آنان را در مراقبت پس از ترخیص افزایش دهد.}, keywords_fa = {مداخله آموزشی حمایتی, خانواده, رضایتمندی, مراقبت ویژه}, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.12}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1187-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1187-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} } @article{ author = {Ozouni-Davaji, Rahman Berdi and Farahbakhsh, Kioumars and Esmaeily, Masoumeh and Kazemi, Farangis}, title = {Effect of couple’s schema therapy in decreasing couples’ tendency to divorce among divorce-applicant couples}, abstract ={The current study aimed to survey the effect of couple’s schema therapy in reducing the tendency to divorce among divorce applicant couples. An experimental study was carried out in the form of single-subject design. The population study consisted of self-referential or referring couples to counseling centers as well as the counseling center of justice department. Three couples (wife and husband) were selected using purposive sampling method. Couple’s schema therapy was conducted during 20 sessions with two-month follow-up. To collect data, demographic checklist and Rusbult tendency to divorce questionnaire were used. Data were analyzed using visual analysis, improvement percentage, reliable change index, and Cohen index. The findings showed that couple’s schema therapy decreased tendency to divorce among divorcing couples and this reduction was clinically meaningful and statistically reliable (Reliable Change Index, RCI>1.96), The reduction in the tendency to divorce remained after two months and changes were clinically meaningful and statistically reliable (RCI>1.96), indicating the efficacy of couple’s schema therapy in decreasing the tendency to divorce among couples}, Keywords = {Divorce, Marital Therapy, Spouses}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {21-31}, publisher = {}, title_fa = {اثربخشی طرحواره درمانی زوجین بر کاهش میل به طلاق زوج های در شرف طلاق}, abstract_fa ={هدف مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی طرحواره درمانی زوجین بر کاهش میل به طلاق زوج های در شرف طلاق بود. در این پژوهش از طرح تجربی مورد منفرد خط پایه چندگانه استفاده شد. جامعه آماری شامل، زوجین خود ارجاعی یا ارجاع داده شده به مراکز مددکاری و مشاوره و مرکز مشاوره دادگستری  در شهر گرگان در سال 1394 بود که از بین آنها با استفاده از  روش نمونه گیری هدفمند 3 زوج (زن و شوهر) انتخاب شدند و طرحواره درمانی زوجین به مدت 20 جلسه و با انجام پیگیری دو ماهه اجرا گردید. از چک لیست دموگرافیک و پرسشنامه میل به طلاق روزبولت برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از ترسیم دیداری، محاسبه درصد بهبودی، شاخص تغییر پایا و شاخص کوهن تحلیل شدند. نتایج نشان داد طرحواره درمانی زوجین میل به طلاق زوجین در شرف طلاق را کاهش داده و این کاهش به لحاظ بالینی معنادار و به لحاظ آماری پایا بوده است(RCI>1.96 0.05, >p ). کاهش در میل به طلاق بعد از پیگیری دو ماهه نیز حفظ شده و تغییرات از لحاظ بالینی معنی دار و به لحاظ آماری پایا بوده است(RCI>1.96 0.05, >p ) که نشان می دهد می توان از طرحواره درمانی زوجین بعنوان یک مداخله موثر برای کاهش میل به طلاق زوجین در شرف طلاق استفاده کرد.}, keywords_fa = {طرحواره, طلاق, طرحواره درمانی زوجین}, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.21}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1208-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1208-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} } @article{ author = {Daneshniya, Farideh and Zarabi, Sharareh and Karimiyan, Zahr}, title = {The role of informational, normative, and avoidance identity styles in prediction of social anxiety in medical science students}, abstract ={Social anxiety is a psychological disorder affected by cognitive aspects of person. The aim of study was to investigate the role of informational, normative, and avoidance identity styles in predicting the variance of social anxiety amongst Iranian medical science students. Using stratified sampling method, one hundred and twenty students were selected from each of the colleges of medicine, pharmacy, nursing, and public health. Berzonsky identity style questionnaire, and Liebowitz et al social anxiety test were used for data collection. According to obtained results informational, normative, and avoidance identity styles can predict the variance of social anxiety. Moreover, there was a significant and negative correlation between social anxiety and informational style and normative identity style; Meanwhile, there was a positive significant correlation between social anxiety and avoidant identity style. With respect to findings of current study, providing more opportunities in the colleges and faculty is recommended in order to improve informational and normative identity styles among students, and reduce social anxiety consequences.}, Keywords = {Identity, Social Anxiety, Student}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {32-37}, publisher = {}, title_fa = {The role of informational, normative, and avoidance identity styles in prediction of social anxiety in students of medical science of Isfehan University (Iran)}, abstract_fa ={Social anxiety is a psychological disorder which is affected by cognitive aspects of person. The aims of study is investigate of the role of  informational, normative and avoidance identity styles in prediction the variance of social anxiety amongst students of medical science in Isfehan University (Iran). This research is a correlation study and statistical population of the  research comprises students of medical science of Isfehan University, Iran, 2015 and 2016 (N=8000). By classified sampling method One hundred and twenty students were selected to conduct the research, means from each of the Colleges of Medicine, Pharmacy, Nursing and Public Health, 30 students were selected. For gather data were used from Berzonsky identity style questionnaire (1992), and Liebowitz et al social anxiety test (1984). For analyzing data, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used. Results showed that, informational, normative and avoidance identity styles can predict the variance of social anxiety (R2=0.852, P<0.001). Also, there was a significant and negative correlation between social anxiety and informational style and normative identity style; Meanwhile, there was a positive significant correlation between social anxiety and avoidant identity style (P<0.001). It is better, provide more opportunities in the colleges and faculty to grow informational and normative identity styles among students, that less social anxiety consequence}, keywords_fa = {Informational identity style, Normative identity style, Avoidance identity style, Social anxiety, Students}, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.32}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1254-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1254-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} } @article{ author = {Samadifard, Hamid Reza and SadriDamirchi, Esmaeil}, title = {The relationship between perception of social interaction, perceived social support and social acceptance with aggression among adolescents}, abstract ={This study was aimed to investigate the relationship between social interaction, perceived social support and social acceptance with aggression among adolescents. The execution method was a descriptive and correlative. The statistical population of this study included all of the boy adolescent high school students, that sample including 260 participants of boy adolescents were chosen from various locations of the city by adopting a cluster sampling technique. Results indicated that among the perception of social interaction elements; there is positive and significant relationship between negative thoughts and aggression, and negative and significant relationship between positive thoughts and aggression. Also, there is negative and significant relationship between the elements of perceived social support (social support of friends, family and others) and regression. Moreover, there is negative and significant relationship between social acceptance and adolescents’ aggression. Thus, it can be concluded that perception of social interaction, perceived social support and social acceptance are significant factors which effect the occurrence or absence of adolescents’ aggression.}, Keywords = {Adolescent, Aggression, Interpersonal Relations, Social Distance, Social Support}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {38-46}, publisher = {}, title_fa = {ارتباط ادراک تعامل اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده ، دوستان، اجتماع) و پذیرش اجتماعی با پرخاشگری در بین نوجوانان}, abstract_fa ={پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط ادراک تعامل اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده و پذیرش اجتماعی با پرخاشگری در بین نوجوانان صورت پذیرفت. روش اجرای این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه نوجوانان پسر مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال 1395 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای260 نفر از نوجوانان پسر انتخاب شدند. داده‌ های پژوهش با روش­ ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد از بین مولفه های ادراک تعامل اجتماعی بین افکار منفی با پرخاشگری رابطه مثبت معناداری وجود دارد و بین افکار مثبت با پرخاشگری رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین مولفه های حمایت اجتماعی ادراک شده(حمایت اجتماعی دوستان، خانواده و دیگر افراد) با پرخاشگری رابطه منفی معناداری وجود دارد. علاوه بر این بین پذیرش اجتماعی با پرخاشگری نوجوانان رابطه منفی معناداری وجود دارد. در نتیجه می توان بیان نمود که ادراک تعامل اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده و پذیرش اجتماعی از متغیر های مهم در بروز یا عدم بروز پرخاشگری نوجوانان می باشند.}, keywords_fa = {تعامل اجتماعی, حمایت اجتماعی, پذیرش اجتماعی, پرخاشگری, نوجوانان.}, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.38}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1271-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1271-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} } @article{ author = {Sari, Abbas Ali and Sasanian, Negar and Pajohi-Alamoti, Mohammadreza and Sasanian, Nazani}, title = {Fungal contamination and chemical assessment of Iranian Doogh marketed in Hamadan, Iran}, abstract ={Doogh is an Iranian traditional dairy-based drink product formally identified as Iranian national drink. This fermented acidified drink has high nutritional value and pleasant organoleptic properties. Samples (n= 120) collected from both industrial and traditional Doogh retail stores in Hamadan in 2015 were analyzed for total solids (%), pH, titratable acidity, salt (%), mold and yeasts count (cfu/ml) according to the Iranian National Standards (no. 2453). Results showed that 100% and 24% of the traditional and industrial Doogh samples had fungal contamination over than 100 cfu/ml, respectively. Moreover, the mean values of titratable acidity, pH, salt, and total solids showed a significant between-group difference. According to this study, employing hygiene programs regarding the production processes is highly recommended.}, Keywords = {Chemical, Contamination, Dairy, Fungal, Hamadan}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {47-51}, publisher = {}, title_fa = {Fungal contamination and chemical assessment of Iranian Doogh marketed in Hamadan, Iran}, abstract_fa ={BACKGROUND: Doogh is a traditional Iranian dairy-based drink product that formally identified as Iranian national drink. This fermented acidified drink, has high nutritional value and pleasant organoleptic properties. METHODS: Samples (n: 120) collected from both industrial and traditional Doogh retailed in Hamadan in 2015 and analyzed for Total Solids (%), pH, Titratable Acidity, Salts (%) and Mould and Yeasts count (cfu/ml) according to Iranian National Standard (No. 2453). Finding: Results showed that 100% and 24% of traditional and industrial Doogh samples had fungal contamination over than 100 cfu/ml, respectively. Also Means of Titratable Acidity, pH, Salts and Total Solids of all samples had significant difference (P<0.05). CONCLUSION: According to this study, employing the hygienic programs during production processes is inevitable}, keywords_fa = {Doogh, fungal contamination, chemical properties, hygienic programs}, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.47}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1242-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1242-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} } @article{ author = {Jami, Maryam and Shahabizadeh, Fatemeh}, title = {Examination of emotional intelligence in codification of job stress model among physicians: the mediating role of existential anxiety}, abstract ={Emotional intelligence is the measure of an individual’s abilities to recognise and manage their emotions, and the emotions of other people, both individually and in groups. The aim of the present study was to explore the role of emotional intelligence and existential anxiety in codification of job stress model. This research was conducted using correlational method. The statistical population included physicians employed in the hospitals. 240 physicians participated in this research. Three questionnaires; namely, emotional intelligence, existential anxiety, and job stress were prepared and distributed to among the participants. Data analysis was performed using Lisrel statistical software and structural equation modeling. The results showed that emotional intelligence can decrease job stress indirectly through mediating role of existential anxiety reduction. Therefore, strengthening emotional intelligence indicators particularly emotions and optimism, on one hand, and reducing appraisal of emotions ,on the other hand, may result in the decreased existential anxiety and job stress and; consequently, can lead to promotion of physician’s performance.}, Keywords = {Anxiety, Emotional Intelligence, Job, Stress}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {52-60}, publisher = {}, title_fa = {هوش هیجانی در تدوین مدل استرس شغلی پزشکان با توجه به نقش میانجیگری اضطراب وجودی}, abstract_fa ={هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش هوش هیجانی و اضطراب وجودی در تدوین مدل استرس شغلی پزشکان شاغل در بیرجند می­باشد که با روش پژوهش همبستگی از مجموع 272 پزشک شاغل در بیمارستانهای شهر بیرجند، داده های 240 نفر برای انجام تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور سه نوع پرسشنامه هوش هیجانی، اضطراب وجودی و استرس شغلی تهیه و در اختیار پزشکان قرار داده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم­افزار آماری lisrel و به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج این تحقیق نشان داد که هوش هیجانی تنها به طور غیرمستقیم و با واسطه­گری کاهش اضطراب وجودی کاهش­دهنده استرس شغلی است. بنابراین تقویت شاخص­های هوش هیجانی به ویژه نظم­دهی و مثبت­نگری و کاهش ارزیابی هیجانات باعث کاهش اضطراب وجودی، کاهش استرس شغلی و در نتیجه بهبود کارایی عملکرد پزشکان می­شود.  }, keywords_fa = {هوش هیجانی, استرس شغلی و اضطراب وجودی}, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.52}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1089-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1089-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} } @article{ author = {Seraji, Maryam and Rakhshani, Fatemeh}, title = {Effect of education on practice and knowledge rate of hospitalized heart failure patients regarding their self-care behaviors and methods}, abstract ={Heart failure is one of the chronic conditions of heart in the elderly people. The current study aimed to determine the effects of education on knowledge and practice of hospitalized heart failure patients regarding their self-care behaviors. This was a quasi-experimental study with control group which was conducted on 140 patients hospitalizing in Zahedan. The primary information was gathered through a questionnaire and an interview. Then the intervention group was given an educational package including booklet, educational compact disc, and Bluetooth films and posttest was performed after one month. The study's findings indicated that the mean score of patients’ knowledge in intervention group before and after education was 8.23 ± 3.79 and 21.93 ± 2.32 respectively and the mean score of knowledge changes in intervention group was 13.78 ± 4.27. Moreover, the mean score of patients’ practice in intervention group before and after the education was 39.40 ± 5.49 and 66.04 ± 3.44 respectively and the mean score of practice changes in intervention group was 26.57 ± 3.37. The current study revealed the provided education for affected patients by congestive heart failure can enhance knowledge of the disease, improve their practice and self acre behaviors, promote their health condition, and decrease the patients’ death rate.}, Keywords = {Knowledge, Education, Heart Failure, Practice, Self-Care}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {61-67}, publisher = {}, title_fa = {بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و عملکرد بیماران نارسایی قلب از نحوه مراقبت از خود}, abstract_fa ={پذیرش  مقدمه و هدف: نارسایی قلب از وضعیت های مزمن قلبی در افراد مسن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش بر آگاهی مبتلایان نارسایی قلب از نحوه مراقبت از خود بستری در بیمارستانهای شهر زاهدان در سال 1391 انجام شد. مواد و روش کار:  این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی با گروه شاهد بودو در بخش های CCU و Post CCU بیمارستانهای شهر زاهدان صورت گرفت.  در این تحقیق 140 بیمار بستری در دو گروه مورد(70 نفر) و شاهد( 70 نفر)  از طریق نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس وارد مطالعه شدند. در اختیارگروه مورد بسته آموزشی شامل کتابچه، CD آموزشی و فیلم بلوتوث شده قرار داده شد.و پس از یک ماه انتظار از آنان پس آزمون به عمل آمد. درتجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSPSS  نسخه 18 و از آزمون های آماری  t-test  و Chi-squre  و ضریب همبستگی استفاده گردید. (0/05=α) نتایج: یافته ها نشان داد. بعد از آموزش میانگین نمره آگاهی و عملکرد بیماران در گروه مداخله به ترتیب 2/32±93/ 21 و 3/844 ± 66/04  شد.(0/001>P) که میانگین تغیییرات نمره آگاهی در گروه مداخله4/27 ±13/78 و در گروه شاهد 3/58±2/11 تغییر رانشان می داد. ومیانگین تغیییرات نمره  عملکرد در گروه مداخله 6/37 ±26/57 ودر گروه شاهد7/16 ±2/08 تغییررا نیزنشان می داد . (0/001>P) بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این  مطالعه نشان داد که رفتارهای خود مراقبتی در بیماران نارسایی قلب تحت تاثیر آگاهی بوده و با افزایش آگاهی بیماران، عملکرد آنان نیز بهبود می یابد.}, keywords_fa = {آموزش , آگاهی, خودمراقبتی, بیماران نارسایی قلب}, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.61}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1279-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1279-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} } @article{ author = {Bahraminejad, Nasrin and Majdzadeh, Reza and Haliza, Riji and Faisal, Ibrahim and Azimi, Hamzah}, title = {Factors affecting community-based participatory research in Iran: a qualitative study on health sector stakeholders\' view}, abstract ={Community-based participatory research is an important strategy to deal with public health challenges. However, the application of community-based participatory research in public health has encountered many challenges. This study was conducted to address academic perspective about the challenges and factors that are influencing on the community-based participatory research in Iran. A qualitative design using a conventional content analysis approach was employed to collect and analyze data. Twenty –one participants were recruited by using purposive sampling. The data were generated through semi-structured interview. In this work, we found that there are different factors that influence the community-based participatory research projects. These factors are categorized into four main categories: "interpersonal relationships", "readiness", "environment-conducive", and "institutional issues". This study yielded valuable results for researchers aiming at implementation of community-based participatory research in Iranian community. Further efforts should be directed towards improving academician capacity and creating systems to support this method of research.}, Keywords = {Community Participation, Community-Based Participatory Research, Iran}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {68-78}, publisher = {}, title_fa = {عوامل متاثر کننده تحقیقات مشارکتی جامعه –محور در ایران : مطالعه کیفی دیدگاه محققین}, abstract_fa ={پژوهش مشارکتی مبتنی بر جامعه ، یکی از مهمترین راهبرد ها برای مقابله به چالش های بهداشتی در جامعه است. به کارگیری این رویکرد با چالش های متعددی در جوامع همراه است.مطالعه حاضر به منظور شناسایی چالش ها و عوامل متاثر کننده پژوهش مشارکتی جامعه-محور از دیدگاه محققین انجام شد.رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوی به عنوان روش استفاده شد. 21مشارکت کننده بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و نظری وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار جمع آوری وبا استفاده ازروش مقایسه مداوم تجزیه و تحلیل گردید.عوامل وچالش های متعدد متاثر کننده پژوهش مشارکتی جامعه-محور شناسایی شد. این عوامل وچالش ها در سه مضمون اصلی مسائل همکاری ،مسائل موسسه ای، مسائل محققین طبقه بندی گردید. نتایج حاصل مطالعه اطلاعات با ارزشی را برای محققینی که هدفشان به کارگیری رویکرد پژوهش مشارکتی جامعه-محور است ، فراهم می کند. حمایت از این نوع تحقیقات نیازمندتلاش مستمر جهت بهبود ظرفیت علمی محققین و ایجاد سیستمی است که حمایت کننده از نوع تحقیقات است.}, keywords_fa = {lمشارکت اجتماعی, پژوهش مشارکتی جامعه-محور, دیدگاه محققین, ایران}, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.68}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-438-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-438-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} } @article{ author = {Assadi, Seyedeh Negar}, title = {Relationtionship between neurological and psychological symptoms and occupational exposures}, abstract ={Environmental exposures of workplace may affect employees' health including the nervous and psychological systems. Aim of this study was to determine the effects of occupational factors on psychological and neurological systems in workplaces. This is historical cohort study on employees in low and high exposure groups. The study's tool was flexible interview, questionnaire and occupational factors measurement. Sick employees were followed until the end of treatment. Headache was higher in employees with high level of lighting. The relative risk was 1.45 (1.04-2.02). Dizziness was significantly more in the working hours in offices. The risk ratio for dizziness was 2.25 (1.80-2.33). Employees with high exposure to occupational factors were at higher risk for headache and dizziness. There is relationship between loss of concentration and age. The risk ratio was 1.63 (1.13-2.36). The results of this study indicated that people who exposed to occupational and environmental pollutants occupational might be a risk for some psychological and neurological symptoms such as headache and dizziness and impaired concentration would be increased by aging.}, Keywords = {Neurological Symptoms, Occupational Factors, Psychological Symptoms}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {79-84}, publisher = {}, title_fa = {نشانه های اعصاب وروان و مواجهات شغلی}, abstract_fa ={مواجهات محیطی محل کار کارکنان ممکن است بر سلامت آنها اثر بگذارد و شاید بر سیستم اعصاب وروان اثراتی داشته باشد. هدف اصلی بررسی تاثیر عوامل محیط کار بر ایجاد نشانه های اعصاب وروان در کارکنان دفتری است. این مطالعه در قالب کوهورت هیستوریکال با استفاده از پرسشنامه و تکمیل آن با مصاحبه و همچنین اندازه گیری عوامل محیطی محل کار کارکنان دفتری انجام شد. کارکنان بیمار تا پایان درمان تحت فالوآپ قرار گرفتند و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS  و 16تست های آماری ، کای- دو ، تی تست و محاسبه خطر نسبی نتایج مورد آنالیز قرار گرفتند و سطح معنی داری 05/0 >P در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که میزان سردرد در گروه با مواجهه سطح بالا بیشتر بود(03/0 = P) و خطر نسبی(02/2-04/1) 45/1، و تاری دید با خطر نسبی(33/2-80/1) 25/2 در گروه در معرض مواجهه سطح بالا بیشتر بود(001/0 = P) و اختلال در تمرکز با سن بالاتر رابطه داشت(02/0 = P) و خطر نسبی (36/2-13/1) 63/ 1بدست آمد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که کارکنان در معرض مواجهه آلاینده های شغلی و محیطی ممکن است در معرض ایجاد نشانه هایی مانند تاری دید ، سردرد هستند و اختلال در تمرکز با افزایش سن در آنها افزایش یابد.}, keywords_fa = {کلمات کلیدی: عوامل شغلی, کارکنان, نشانه های عصبی , نشانه های روان}, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.79}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1110-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1110-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} } @article{ author = {Abdollahi, Mostafa and Salehi, Shayesteh and Taherzadeh, Zhila and Eslami, Saei}, title = {Survey of adherence to time standards to prevent food and drug interaction in the hospitalized patients}, abstract ={Nowadays, food and medicine are two key elements in treatment and prevention of diseases. It is necessary to pay attention to food and drug interactions in order to create ideal conditions for drug effects and provide normal nutritional status to prevent unwanted interactions between food and drug. This study aimed to investigate the range of observing standards of food and drug interactions in hospitalized patients. This study was conducted on 400 hospitalized patients. Data gathering tool included a checklist comprising two sections one of which was used to list demographic data and the other one to record food and drug interaction of 19 commonly prescribed medications using inquiries. According to data from participants who had to take medicine with full stomach, the following interactions were observed: Among the 19 widely consumed medicine in the internal hospital ward, only 2 (10%) were used completely according to the instructions for use of the medication on given meal (magnesium hydroxide and salicylic acid) and in relation to other medications, a maximum of 72.1% matching was observed (omeprazole). Based on the findings of this study, following the guidelines for timely medication administration was not met in the hospitalized patients. To strengthen adherence to food-drug interactions guidelines and make alliance between health care providers and the establishment of regular team, ongoing education of health professionals is recommended.}, Keywords = {Guideline Adherence, Food-Drug Interactions, Hospitalization, Patients}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {85-92}, publisher = {}, title_fa = {بررسی میزان رعایت استاندارد های جلوگیری از تداخل غذا ودارو در بیماران بستری در یک بیمارستان آموزشی}, abstract_fa ={مقدمه امروزه غذا ودارو دو رکن اصلی در درمان وپیشگیری از بیماری است. توجه به تداخلات وتاثیرات غذا ودارو بریکدیگر به منظورایجاد شرایط بهینه جهت عملکرد دارو،تامین وضعیت نرمال تغذیه ای، جلوگیری از واکنش های نا خواسته غذا و دارو ومسمومیت های دارویی ضروری به نظر می رسد.این مطالعه با هدف تعیین میزان رعایت استاندارد های جلوگیری ازتداخل غذا ودارو در بیماران بستری انجام شد. روش کار این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی400بیمارواجد الشرایط بستری در بخش داخلی یک بیمارستان آموزشی انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست مشتمل بردوبخش که بخش اول اطلاعات دموگرافیک،و بخش دوم چک لیست تداخلات تداخلات غذا وداروی19 داروی پر مصرف بخش داخلی به روش پرسش وپاسخ بود.پایایی وروایی چک لیست نیز تایید گردید.داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارآماری spss نسخه18 و آزمونهای آماری مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج یافته ها نشان دادکه در واحد های مورد پژوهش که دارو را با معده پر باید مصرف می نمودند26نفر(100%) مترونیدازول،49نفر(8/77%)لووستاتین ،140نفر(8/71%) متورال و13نفر(4/68%)دیکلوفناک را با معده خالی مصرف می کردند. همچنین درواحد های مورد پژوهش که دارو را با معده خالی باید مصرف می نمودند77نفر(100%) نیتروکانتین،137نفر(7/86%) کاپتوپریل و62نفر(8/83%) فروس سولفات را, با معده پر مصرف می کردند.بیشترین تداخلات غذا ودارومربوط به دسته دارویی آنتی بیوتیک(7/85%) وداروهای ضد چربی(7/85%) وداروهای قلبی وعروقی(8/73%) می باشد که می تواند اثر بخشی دارو را تحت تاثیر قرار دهد.و کمترین تداخلات غذا ودارومربوط به داروهای ضد التهاب (9/95%) وداروهای گوارشی(9/78%) بود . بحث ونتیجه گیری تداخل غذا و دارو دربیماران مورد پژوهش وجود داشت. آموزش وکنترل تداخلات غذا ودارو باید با رویکرد تیمی وهمکاری پزشک ،داروساز،کارشناس تغذیه،پرستاروخانواده بیمار بر پایه زمان صحیح تجویز دارو و پیشگیری از عوارض کوتاه مدت وبلند مدت صورت گیرد.کنترل مطلوب تداخلات غذا ودارو وابستگی زیادی به آموزش پرستار به بیماربه ویژه در افراد مسن داشته وبرای کاهش تداخلات غذا ودارو،نیاز به برنامه های آموزشی وعملی برای بهبود دانش می باشد.}, keywords_fa = {تداخل غذا و دارو, استاندارد های تداخل غذا و دارو, غذا, دارو}, doi = {10.29252/acadpub.jrh.8.1.85}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-517-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-517-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2018} }