@article{ author = {Khodabakhshi, Fatemeh and Shahraieni, Moham}, title = {Designing an expert system for diagnosis of TB}, abstract ={}, Keywords = {ندارد}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {267-268}, publisher = {}, title_fa = {طراحی یک سیستم خبره برای تشخیص بیماری سل}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {سیستم خبره، بیماری سل، vp expert،تشخیص بیماری}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-108-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-108-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2013} } @article{ author = {Bassaknezhad, Soodabeh and AtaieMoghanloo, Vahid and Mehrabizadehhonarmand, Mahnaz}, title = {The effectiveness of puberty mental health training on fear of body image and adjustment in high school male students}, abstract ={    Adolescence is fraught with physical and psychological changes, including trait level changes in major domains of personality. Trying toadaptapersonwithphysical and emotional moodchanges may cause a negativeinfluenceon the development ofmental disordersinadolescents. Thus, a plan shouldbe developedforawarenessin relation to these modificationsuntil the needs ofadolescentsinthesensitiveperiod are met. The purpose of the quasi-experimental study was to investigate the effect of puberty mental health training on fear of body image and adjustment in male second graders at high schools in Ahvaz. This study attended by30 students( 15 in experimentaland 15control groups ) who had afear of body imageand low adjustment . We used multi-stage random sampling method. Forthe boys ofthe experimental group , mental healthtrainingweredesigned and implemented in eight sessionsfor two months . After themeetings, thetwo variablesof fear of body imageand adjustment were measured with Littleton, Axsom, and Pury body image concern inventory and Sinha and Singh Adjustment Inventory for high School Students. Difference inmeanscoresoffear of body image(P<0.001)andadjustment(P<0.001) in case group wasstatistically significant compared with thecontrolgroup . The education with planning andbetter coordination betweenpsychologistsandschoolsforallstudentsin the pubertyagebeimplemented so that toprevent andcontrolthecrises, which mayendangerthe future ofthejuvenile , properaction should be taken .      }, Keywords = { Key words : Body Image , Mental Health, Puberty , Student }, volume = {3}, Number = {1}, pages = {269-277}, publisher = {}, title_fa = {اثربخشی آموزش بهداشت روانی بلوغ برمیزان ترس از تصویر تن و سازگاری دانش آموزان پسر پایه ی دوم دبیرستان های شهر اهواز}, abstract_fa ={    نوجوانی با تغییرات جسمانی و روان­شناختی نظیر تغییر در صفات، در حوزه­ی شخصیت همراه است. تلاش برای سازگار بودن و شدن یک فرد با تغییرات بدنی، خلقی و عاطفی ممکن است به تأثیرگذاری منفی و توسعه­ی اختلالات روانی در نوجوانان کمک کند، لذا باید برنامه­ای جهت آگاهی­دهی در رابطه با این تغییرات تدوین گردد تا به نیازهای نوجوانان در این دوره­ی حساس پاسخ داده شود. هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بهداشت روانی بلوغ بر میزان ترس ­از تصویرتن و سازگاری دانش­آموزان پایه­ی دوم دبیرستان­های شهر اهواز بود. مطالعه­ی حاضر نیمه تجربی بوده و با حضور 30 دانش­آموز (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) دارای ترس از تصویرتن و ناسازگاری انجام شد. روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای بود. برای پسران گروه آزمایش، هشت جلسه آموزش بهداشت روانی بلوغ به مدت دو ماه طراحی و اجرا شد. بعد از اتمام جلسات، میزان دو متغیر ترس از تصویرتن و سازگاری با پرسشنامه­های نگرانی درباره­ی تصویرتن لیتلتون، اکسام و پوری و سازگاری دانش­آموزان دبیرستانی سینها و سینگ اندازه­گیری شد. میانگین اختلاف نمرات ترس از تصویرتن (001/0> P ) و سازگاری (001/0> P ) نسبت به گروه کنترل از نظر آماری معنی­دار بود. بنابراین پیشنهاد می­شود آموزش­هایی از این قبیل با سازماندهی و هماهنگی بهتر و بیشتر بین روان­شناسان و مدارس برای تمام دانش­آموزان واقع در سن بلوغ اجرا شود تا نسبت به پیشگیری و کنترل بحران­هایی که ممکن است آینده­ی نوجوان را به مخاطره بیندازد، اقدام عملی صورت گرفته باشد.            }, keywords_fa = { کلید واژگان : بهداشت روانی، بلوغ، تصویر تن، دانش­آمو ز }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-78-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-78-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2013} } @article{ author = {Kermansaravi, Fathiye and Emani, Mahmoud and Naderifar, Mahin and Shafiee, Shahl}, title = {The effect of education with film display and educational bookletson knowledge and attitude of girl students towards AIDS}, abstract ={  AIDS is a medical health phenomenon who’s social, cultural and economic dimensions are very widespread. Little information about this disease is emerging because of its recent development. Regarding the youth and adolescent, these are the groups most at risk of infection to AIDS, and the only means of controlling the disease is education and increasing knowledge. So, this study is aimed at comparing the effect of two methods of film display and educational booklets on the knowledge and attitude of girl students towards AIDS. This study was a semi-experimental study, 600 girl students from among girl students of Zahedan city were chosen using cluster sampling in 2009. They were divided into 3 groups (showing movies, educational booklet and control). The data were collected by a structured questionnaire in two stages, before and after the intervention. The obtained data were analyzed by SPSS software V. 15 at significant level of 0. 05. In order to compare the level of knowledge before and after the intervention, Chi-square and Exact Fisher tests were employed. There was a significant difference in level of knowledge between the groups before and after intervention (p=0. 00), attitude of showing movies group was more positive than that of the other two groups (p=0. 001). In conclusion, for improving the knowledge about AIDS, showing movie method is more effective than the booklet method in girl students.    }, Keywords = { Keywords : AIDS, Attitude, Educational methods, Knowledge, Student }, volume = {3}, Number = {1}, pages = {278-285}, publisher = {}, title_fa = {مقایسه تأثیر دو روش آموزشی نمایش فیلم و کتابچه بر آگاهی و نگرش دختران دبیرستانی شهرزاهدان نسبت به بیماری ایدز}, abstract_fa ={  ایدزیک پدیده پزشکیبهداشتی می باشد که ابعاد اجتماعی، فرهنگی واقتصادی آن بسیار گسترده است. جامعه بعلت نوپدید بودن این بیماری اطلاعات اندکی درمورد آن دارند.با توجه به این که نوجوانان وجوانان بیشترین گروههای در معرض خطر الودگی به بیماری ایدز هستند و آموزش تنها ابزار کنترل بیماری می باشد.لذا هدف از این مطالعه، مقایسه دو شیوه آموزشی نمایش فیلم و کتابچه آموزشی بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دختر دبیرستانیپایهسومشهرزاهدانمیباشد.در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1388 بر روی 600 دانش آموز انجام شدنمونه ها به سه گروه نمایش فیلم، آموزش از طریق کتابچه وگروه شاهدبااستفادهازروشنمونهگیری چند مرحله ای دسته بندی شدند. . ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود.اطلاعات در دو مرحله قبل و بعد از آموزش جمع آوری شدودر نهایت با استفاده از نرم افزار 15 SPSS- و آزمون های کای دو وتست دقیق فیشرتجزیه و تحلیلشد. در مقایسه میزان آگاهی در دو گروه آموزشی وگروه کنترل درقبل وبعد ازمداخله، آزمونهای آماری اختلاف معنی داری رانشان داد (00/0 P= ) همچنینمیزاننگرشدرگروهاموزشبهروشنمایشفیلمبعدازمداخلهمثبتترشدهبود.که ایناختلافمعنیداربود (001/0 P= ) . براساس نتایج حاصله پیشنهاد می شودکه آموزش در مورد پیشگیری از بیماری ایدز، با تاکید بر آموزش دانش آموزان از طریق شیوه های فعال آموزشی برنامه ریزی و اجرا شود.   }, keywords_fa = { کلید واژگان: آگاهی، نگرش، ایدز، دختران دبیرستانی }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-35-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-35-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2013} } @article{ author = {Noghani, Mohsen and Razavizadeh, Ne}, title = {Social capital and health: a return to social and sociological traditions}, abstract ={  Social capital as a concept which is related to social contextand as a new element besides other factors like environmental, Genetic and individual factors has attracted interests of professional and authorities in national and international levels. This approach has attracted attentions in low-income countries which have source limitations for interventions. This paper introduces concepts regarding social capital and health relationship, and a review on experimental and theoretical literature as well. A review research conducted by reviewing scientific databases on the net.The study includes English & Persian papers published thought 1990-2009 which studied empirically or theoretically the relationship between social capital (and its components) and physical or mental health. Empirical results shows some evidence for the positive relationship between the two, but in some social contexts, factors like poverty, violence and individual differences (like gender) may result in decreasing of intensity of or disappearing the relationship. Thereare three main theoretical mechanisms to explain the relationship: promoting pro-Health behavior, facilitating access to services and the effect of psychological process. Finally critics and limitations in the study of social capital and health relation is explained.      }, Keywords = {Keyword: Behavior, Capital, Health, Social }, volume = {3}, Number = {1}, pages = {286-294}, publisher = {}, title_fa = {سرمایه اجتماعی و سلامت: بازگشت به سنتی اجتماعی و جامعه شناختی}, abstract_fa ={  سرمایه اجتماعی به مثابه­ی مفهومی که با زمینه­ی اجتماعی ارتباط دارد به عنوان مؤلفه­ای جدید، علاوه بر مؤلفه­های پیشین نظیر عوامل فردی، زیست­محیطی و ژنتیکی توجه متخصصان و متصدیان امر سلامت را در سطوح ملی و بین­المللی جلب کرده است. بهخصوص در کشورهایی که امکان مداخلات در سطح کلان به دلیل درآمد کم دارای محدودیت است، این رویکرد مورد توجه قرارگرفته است. این مقاله درصدد معرفی مفاهیم مرتبط در مورد رابطه­ی سرمایه اجتماعی و سلامت و مرور سوابق تجربی و نظری در این زمینه است. مطالعه به روش مروری با بررسی پایگاه­های داده اینترنتی علمی پژوهشی انجام شد. مطالعات انگلیسی و فارسی که در فاصله سال های 1990- 2009 (1370- 1388) منتشرشده اند و به طور تجربی یا نظری رابطه­ی سرمایه اجتماعی (یا ابعاد آن را) با سلامت جسمانی و روانی واکاوی کرده اند وارد مطالعه شدند. یافته­های تجربی شواهدی دال بر وجود رابطه­ی مثبت بین این دو متغیر به­دست می­دهد، اما در بعضی بسترهای اجتماعی عواملی چون فقر و خشونت یا تفاوت­های فردی (مثلا جنسیت) ممکن است منجر به کاهش شدت رابطه یا ناپدیدشدن همبستگی شود. سه سازوکار عمده­ی نظری برای تبیین­ این رابطه ذکر شده است: ترغیب رفتار پشتیبان سلامت، تسهیل دسترسی به خدمات، و تأثیر بر فرایندهای روانشناختی. در پایان نقدها و محدودیت­های بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر سلامت ذکر شده است.      }, keywords_fa = {کلیدواژه­ها : پزشکی اجتماعی، رفتار اجتماعی، سلامت، سلامت عمومی، سلامت روانی }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-88-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-88-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2013} } @article{ author = {Mokhtari, Mehdi and BanayeJeddi, Morteza and Majidi, Azam and JafariKhoenagh, Ali and HolakoiNaeeni, Koroush}, title = {Community assessment for identification and prioritization of problems to establish health promotion operational plans}, abstract ={  Community assessment is a process in which the active participation of community members develops strategies and programs to address the strengths and weaknesses of the community and prioritize and solve them. This study is aimed to assess society and determine its health priorities in order to establish operational plan to solve its problems with population participation . This research is based on the MPH training courses and North Carolina models that were conducted in two main phases: The first phase was a descriptive study. The second phase focused on target population’s viewpoint by qualitative methods that were conducted by focus group discussions and individual in-depth interviews. The purpose of this step was to determine community problems priorities in order to reach data saturation by semi-structured interviews and group meetings with 80 members of urban population aged 15 to 65 years old. Extracted problems were prioritized using the Hanlon method. Improper disposal of sewage, urban sewage disposal, lack of recreational spaces and sports, stray dogs, narrow streets, lack of medical facilities in hospitals, forced and early marriages for girls, use non-native and disqualified managers, high prevalence of depression among the youth and lack of capital and natural resources were recognized as main problems in the studied society. Utilization of community assessment methods based on the problems recognition models in urban health system can be used as an effective tool in promoting community health through underlying weaknesses and strengths and leading capitals towards prioritized problems.      }, Keywords = {Key words: Community, Health promotion, Health priorities}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {295-302}, publisher = {}, title_fa = {ارزیابی جامعه به منظور شناسایی و الویت بندی مشکلات درتدوین برنامه های عملیاتیِ ارتقاء سلامت}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-58-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-58-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2013} } @article{ author = {Abbasian, Farahzad and Najimi, Arash and Ghasemi, Gholamreza and Afshar, Hamid and Meftagh, Sayyed Davoo}, title = {The effectiveness of the cognitive - behavioral strategies of stress management training on social adjustment of depressed women}, abstract ={  The present study aimed at determining the effectiveness of Stress management training using cognitive - behavioral strategies on social adjustment of depressed women . 40 Samples were selected from among patients withdepression disordersreferring to counselingcentersandpsychiatricclinicsofIsfahan.Samples were randomly placed in two intervention andcontrolgroups20 each. The intervention group received eight 90 minutes sessions of stress management training using cognitive-behavioral method. Bothgroups were asked to fill in cooper's stressand bell's adjustment InventoryQuestionnairesboth beforethe intervention and one month after. The data collected wereanalyzed using covariance analysis. Results indicated an equality of variance in stress and social adjustment variables. The intervention group Showed a significant difference between pre- test and post-test scoresonstressand social adjustment levels (P<0.001). There also existed a Significance difference between post-test adjustedmeans of both groups regarding stress (F=12.45, P<0.001)and social adjustment (F=6.88, P=0.01). It is concluded that Stress managementtrainingusingcognitive-behavioral strategies plays a major role in correctingsocial informationprocessing patterns and consequently in the formation of social adjustment in the patients under study.      }, Keywords = {Keywords:Behavior, Depression, Social adjustment}, volume = {3}, Number = {1}, pages = {303-309}, publisher = {}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به افسردگی}, abstract_fa ={  مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به افسردگی انجام شده است. در این مطالعه ۴۰ بیمار مبتلا به اختلال افسردگی از مراکز و کلینیک های مشاوره و روانپزشکی شهر اصفهان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (20 نفر در هر گروه) تقسیم شدند.آموزش مدیریت استرس در گروه مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای به شیوه ی شناختی رفتاری انجام پذیرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه فشار روانی کوپر و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بود که قبل و یک ماه پس از مداخله در هر دو گروه تکمیل شد.داده های حاصل با استفاده از آنالیز کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. بر اساس نتایج پیش فرض تساوی واریانس ها در خصوص متغیر های فشار روانی و سازگاری اجتماعی برقرار است. در گروه مداخله نتایج، تفاوت میزان فشار روانی و سازگاری اجتماعی افراد را قبل و بعد از مداخله آموزشی معنادار نشان می دهد (001/0> P ). تفاوتبین میانگین های تعدیل شده ی دو گروه در پس آزمون، در مورد فشار روانی (45/12= F ، 001/0> P ) و سازگاری اجتماعی(88/6= F ، 01/0= P ) نیز معنی دار می باشد.با توجه به یافته ها مطالعه، آموزش مدیریت استرس با استفاده از راهبردهای شناختی – رفتاری ضمن اصلاح الگوهای نادرستدرپردازشاطلاعاتاجتماعی،در شکلگیریسازگاری اجتماعی افراد مورد مطالعه نقشعمدهایایفا مینماید.    }, keywords_fa = { واژه های کلیدی: مدیریت استرس، رفتار، سازگاری اجتماعی، افسردگی }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-60-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-60-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2013} } @article{ author = {Sajjadi, Mousa and Moshki, Mahdi and Abasnezhad, Abas ali and Bahri, Narjes and Izadi-Tameh, Ahm}, title = {The effect of needs assessment-based education on the fathers’ attitude toward puberty period of male adolescents}, abstract ={  adolescence is the most important stage of every individual, and puberty is one of the most critical phenomena of this period. According to the important role of parents in helping children for safe and healthy transition of this stage, and the first step in educational program is need assessment of target group so, this study aimed to determine effect of need assessment-based education on father's attitude toward puberty health in male adolescents.   This study is a quasi-experimental and the field trial. After determining fathers’ educational needs by separate descriptive survey, a one-day educational workshop was planned. 30 subjects were randomly selected. Fathers' opinion measured by a researcher-made questionnaire and compared, before and after intervention. The data were analyzed by statistical software SPSS using Chi-square, paired t-test and Wilcoxon. The results indicates that there was a significant difference between total mean score as well as level of knowledge in pre-and post -intervention (P<0.001). There was a significant difference between total mean score of opinion about psychological-behavioral health and physical and sexual health in pre-and post-intervention (P<0.001), but level of opinion have no significant difference in before and after intervention (P=0.4). The results showed that needs assessment-based educational program can promote the opinion of parents about puberty period in male adolescents. This makes them better able to help their children for healthy transition of this critical period.      }, Keywords = {Keywords: Adolescent, Attitude, Health, Needs assessments }, volume = {3}, Number = {1}, pages = {310-316}, publisher = {}, title_fa = {تأثیر آموزش مبتنی بر نیازسنجی بر دیدگاه پدران در خصوص دوران بلوغ پسران نوجوان}, abstract_fa ={  نوجوانی از مهمترین دوران زندگی هر فرد است و بلوغ یکی از بحرانی ترین پدیده های این دوره است. با توجه به اینکه والدین نقش مهمی در کمک به فرزندان، جهت عبور سالم و ایمن از این مرحله بحرانی دارند و اولین گام در طراحی برنامه آموزشی تأکید بر نیاز سنجی گروه هدف می باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر نیاز سنجی بر دیدگاه پدران در خصوص دوران بلوغ پسران نوجوان انجام شد.این یک مطالعه نیمه تجربی است. پس از تعیین نیازهای آموزشی پدران در یک مطالعه توصیفی جداگانه، برنامه کارگاه آموزشی یک روزه طراحی شد.تعداد 30 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. دیدگاه پدران توسط پرسشنامه محقق ساخته درقبل و بعد از مداخله اندازه گیری و مقایسه شد. داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS با آزمونهای آماری کای اسکوئر،تی زوجی و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که بین میانگین نمره آگاهی و همچنین سطح آگاهی افراد بعد از مداخله نسبت به قبل تفاوت معنی داری وجود داشت(001/0 P< ). بین میانگین نمره قبل و بعد دیدگاه در مورد بهداشت روانی- رفتاری و بهداشت جسمی و جنسی،تفاوت معنی داری دیده شد(001/0 P< ) اما سطح دیدگاه در قبل و بعد تفاوت معنی دار نداشت(4/0 P= ). بر اساس این نتایج برنامه آموزشی مبتنی بر نیازسنجی می تواند دیدگاه والدین را در مورد دوران بلوغ نوجوانان پسر ارتقاء دهد.این مسئله باعث می شود آنها بهتر بتوانند به فرزندان خود جهت گذر سالم از این مرحله بحرانی کمک کنند.    }, keywords_fa = { کلید واژگان: نیاز سنجی، پدر، بلوغ، نوجوان }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-151-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-151-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2013} } @article{ author = {Askari, Hasan and Forozi, Mansore and Navidian, Ali and Haghdost, Aliakbar}, title = {Psychological reactions of family members of patients in critical care unitsinZahedan}, abstract ={  When patients are at high risk of dying, their families experience burdens such as decision making on treatment choices and concern about the patient's condition that can cause the families' psychological symptoms. The aim of this study was to assess the main psychological reaction of the patients' family members in intensive care units. This analytical study was conducted by using Depression, Anxiety and Stress questionnaire (DASS 42) on 244 family members of patients hospitalized in intensive care units in Zahedan hospitals in 1390.The data were analyzed by descriptive statistics, statistical t-test, Kruskal-Wallis, and regressionusing the statistical software SPSS V.16. Overall, 68%, 57.3% and 46.7 percent of the patients' family members had moderate to very severe anxiety, depression and stress, respectively. The mean score of depression, anxiety and stress in the ICU wards were significantly higher than that in CCU wards (P=0.001). The results of multivariate regression also showed that the only type of ward (ICU, CCU) can be a good predictor of psychological reactions of the family members of patients. Considering the fact that the admission of family membersin hospitals, especially in the intensive care units, causes overwhelming psychological tension, the factors related to stress, anxiety and depression in the family members must be identified.To reduce the psychological reactions of family members, communication and psychological support through the use offamily-centered care is necessary.      }, Keywords = {Keywords: Anxiety,Critical care,Depression, Family, Stress }, volume = {3}, Number = {1}, pages = {317-324}, publisher = {}, title_fa = {بررسی واکنش های روانشناختی اعضای خانواده بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه}, abstract_fa ={  اعضای خانواده بیمارانی که در معرض خطر مرگ قرار دارند مواردی همچون تصمیم گیری، انتخاب درمان و نگرانی در مورد بیمار را تجربه می کنند که زمینه بروز علایم روانشناختی را فراهم می کند. این مطالعه با هدف بررسی مهمترین واکنشهای روانشناختی اعضای خانواده بیماران بستری در بخش های ویژه انجام شد. این مطالعه تحلیلی بر روی 244 نفر از اعضای درجه یک خانواده بیماران بستری در بخش های ویژه بیمارستان های شهر زاهدانبا استفاده از پرسشنامه استرس، اضطراب و افسردگی فرم 42 سوالی انجام شد. اطلاعات به دست آمده با آمار توصیفی و آزمون های تی تست، کروسکال والیس و رگرسیون با استفاده از SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بطور کلی 68 درصد، 3/57 درصد و 7/46 درصد اعضای خانواده بیماران بترتیب اضطراب، افسردگی و استرس متوسط تا بسیار شدید داشتند. میانگین نمره افسردگی،اضطراب و استرس در بخش های ICU به طور معناداری بیشتر از بخش های CCU گزارش گردید (001/0 = P ).نتیجه رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که فقط نوع بخش می تواند متغییر پیش بینی کننده خوبی برای واکنش های روان شناختی خانواده بیماران باشد. با توجه به اینکه بستری یکی از اعضای خانواده در بیمارستان بخصوص در بخش های ویژه فشار روانی زیادی را به اعضای خانواده تحمیل می کند، بایستی عوامل مرتبط با استرس، اضطراب و افسردگی اعضای این خانواده ها را شناسایی کرد و برقراری ارتباط و حمایت روانی از طریق بکار گیری مراقبت های خانواده محور در جهت کاهش واکنشهای روانشناختی اعضای این خانواده ها ضرورت دارد .    }, keywords_fa = { کلیدواژگان : بخش های ویژه، افسردگی،اضطراب، استرس، خانواده }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-87-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-87-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2013} }