@article{ author = {Alami, Ali}, title = {Equity in health from social determinants of health’s point of view}, abstract ={ Health, as a public good, and equity in health, as a moral concept are considered as human right. Equity in health is defined as lack of systematic discrepancies in health or social determinants of health among different groups of a community. Social justice is considered as a matter of life and death. It is believe that inappropriate distribution of health services is one of the major determinants of individuals’ health situation. But, living in poor and unequal status, which is the results of a combination of unsuitable social policies, unfair economic position, and poor politics, could also effect on the individuals health condition. To meet the equity in health, health systems should determine social determinant of health. In fact, the equity would be afforded by action on the social determinants of health. Besides, there are three principles of action consisting of “improve people’s daily living conditions”, “tackle the inequitable distribution of power, money, and resources”, and “measure and understand the problem and assess the impact of action” which help to achieve thegoal. In addition,participation ofotherorganizations with health systems should alsobeattracted .}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {7-9}, publisher = {}, title_fa = {نگاهی به عدالت در سلامت از دیدگاه عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2011} } @article{ author = {Malekafzali, Hossein and Bahreini, Farahosadat and Forouzan, Amenehsetareh}, title = {Community-based participatory research in Iran: its challenges and ways to control from the stakeholders view}, abstract ={     According to World Health Organization reports, the root of applied researches problems in developing countries are running the researches based on academic researchers ’ interests as well as decision-making in executive systems based on their managers ’ experiences. The problems will be eliminated by stakeholders ’ participation. In 2001, the Community-Based Participatory Research (CBPR) approach was proposed to engage the stakeholders in Iran ’ s research projects. This approach not only would enable the community, but also could change the researchers ’ view on the researches process. It also helps the researchers to apply the researches findings. So, the Population Lab strategy, as a relevant infrastructure to establish CBPR approach, was selected. The strategy was started by 13 Universities of Medical Sciences in Iran. After three years a qualitative research was done to evaluate the stakeholders ’ challenges and obstacles to participate with the population labs. We formed 5 discussion groups and accomplished Focus Group Discussions (FGD) in the groups around five main axes. We collected the stakeholders ’ opinions during the FGDs until data saturation were obtained. According to the data analysis, the most important challenges were distrust, lack of commitment and determination among policy-makers and decision-makers to engage the stakeholders. Besides, the stakeholders ’ mistrust in their role recognition in partnership was one of the main challenges. Since one of the main principles of sustainable and comprehensive development is to employ local methods, it seems lack of a localized model of stakeholders’ participation reduced participation of stakeholders in participatory researches.}, Keywords = {Community-based participatory research, Discussion }, volume = {1}, Number = {1}, pages = {10-16}, publisher = {}, title_fa = {پژوهش مشارکتی مبتنی بر جامعه در ایران: چالش ها و راههای کنترل آن از دیدگاه ذی نفعان}, abstract_fa ={  چکیده   سازمان جهانی بهداشت ریشه مشکلات پژوهش های کاربردی در کشورهای در حال توسعه را انجام تحقیقات بر اساس علائق محققان و تصمیمات در نظام اجرائی را مبتنی بر تجارب مدیران می داند. این سازمان حل این مشکلات را در گرو مشارکت همه ذی نفعان در تحقیق می داند. در سال 1380 در ایران استفاده از رهیافت پژوهش مشارکتی مبتنی بر جامعه بعنوان راهکاری جهت جلب مشارکت ذی نفعان در تحقیق، توانمند شدن جامعه، تغییر دیدگاه محققین و استفاده از نتایج تحقیقات پیشنهاد شد. بر این اساس، راهکار ایجاد پایگاه تحقیقات جمعیتی به عنوان بستری مناسب ، انتخاب و در 13 دانشگاه علوم پزشکی کشور راه اندازی شد. سه سال پس از اجرای برنامه و به منظور بررسی چالشها و موانع مشارکت ذی نفعان در این پایگاه ها، یک بررسی کیفی انجام شد. در این بررسی با انجام بحث گروهی متمرکز و تعیین 5 محور و 5 گروه بحث، نظر ذینفعان جمع آوری و تحلیل گردید . پس از تجزیه و تحلیل، مشخص شد که اکثریت اعضاء با اهمیت ترین چالش در مشارکت ذی نفعان را عدم اعتقاد، تعهد، عزم و اراده در بین سیاستگذاران و مدیران برای مشارکت ذی نفعان می دانند. از طرف دیگر بی اعتمادی ذی نفعان در جدی گرفتن نقش آنها در مشارکت هم یکی از چالشهای مهم مطرح شده بود. با توجه به نتایج بدست آمده و تجربیات ارائه شده در این مقاله و از آنجا که یکی از اصول توسعه پایدار و همه جانبه، بومی بودن و اصالت روشهای به کار گرفته شده می باشد، فقدان یک الگوی بومی در جلب مشارکت ذی نفعان که ناشی از نوپایی این نگرش به تحقیق در کشور بود، موجب کاهش مشارکت ذی نفعان در این نوع پژوهشها گردید.}, keywords_fa = {پژوهش مشارکتی مبتنی بر جامعه, ذی نفعان, بحث گروهی متمرکز }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-2-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-2-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2011} } @article{ author = {Sahraian, Maryam and Solhi, Mahnaz and Haghani, Hamid and Beigizadeh, Shiv}, title = {Knowledge, attitude and practice of third grade high schoolgirls in Jahrom in self-awareness, communication with other sand decision making skills}, abstract ={Life skills and its training to individuals is one of the major factors for mental health development in community. The main purpose of this study was to evaluate knowledge, attitude and practice of the first three life skills priorities among third grade high school girls in terms of planning for the students’ educational programs. In a descriptive study, we first selected 200 respondents among the students, their parents and their schools’ experts in education for the life skills’ priority setting. Using multistage cluster sampling, we selected 180 the students to investigate their knowledge, attitude and practice. We used a priority-setting questionnaire which was designed by the researchers. We requested the respondents to prioritize 10 life skills. We also used three validate and reliable questionnaires to assess the students’ knowledge, attitude and practice. In the respondents’ opinions, self-awareness, effective communication with others and decision making skills were the first three life skills priority. The knowledge, attitude, and performance of the students was 58.9% (moderate level), 86.1% (desirable level), and 75.5% (moderate level), respectively. According to the results, although attitude of most of the students towards the prioritized life skills was good, their knowledge and practice of these skills was moderate. So, it seems revising the life skills’ content and training in high schools could be very important.}, Keywords = {Life, Priority, Selection, Skill, Student }, volume = {1}, Number = {1}, pages = {17-24}, publisher = {}, title_fa = {بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دختران سوم دبیرستان جهرم در زمینه مهارتهای خودآگاهی، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری در سال تحصیلی 89-89}, abstract_fa ={  چکیده   مهارتهای زندگی و آموزش موفق آن به افراد یکی ازعوامل عمده گسترش بهداشت روانی در جامعه است . هدف اصلی این پژوهش بررسی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دختران سوم دبیرستان نسبت به مهارت های خودآگاهی، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری، به عنوان مهارتهای دارای اولویت جهت لحاظ کردن در برنامه ریزی های آموزشی می باشد. در یک مطالعه توصیفی ابتدا تعداد 200 نفر جهت اولویت بندی مهارتها و سپس تعداد 180 نفر جهت سنجش میزان آگاهی، نگرش و عملکرد به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله اولویت یابی شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه سوم، کارشناسان تعلیم و تربیت و والدین دیپلم به بالا و در مرحله بعد کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم بود. ابزارهای تحقیق شامل یک پرسشنامه اولویت یابی محقق ساخته بود، که طی آن از سه گروه مخاطب خواسته می شد 10 مهارت زندگی را اولویت بندی کنند. همچنین سه پرسشنامه محقق ساخته دیگر که اعتبار و روایی آن کسب گردیده بود، جهت سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان به کار گرفته شدند. مهارتهای خودآگاهی، ارتباط با دیگران و تصمیم گیری به عنوان سه اولویت اول شناخته شدند. میزان آگاهی 9/58 درصد از دانش آموزان نسبت به مهارت های ذکر شده د ر حد متوسط، نگرش 1/86 درصد از آنان خوب و عملکرد 5/75 درصد آنان در حد متوسط بود. با توجه به اینکه اکثریت دانش آموزان با وجود داشتن نگرش خوب، آگاهی و عملکرد متوسطی در زمینه مهارت ها داشتند، لذا بازنگری در محتوا و شیوه آموزش این مهارت ها در دبیرستان ها بسیار حائز اهمیت می باشد.}, keywords_fa = {اولویت یابی, دانش آموز دوره متوسطه, مهارتهای زندگی }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-3-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-3-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2011} } @article{ author = {Naghizadeh, Somayeh and Sehhati, Fahimeh and AtriBarjange, Shirin and Ebrahimi, Hossei}, title = {Comparing mothers’ satisfaction from ethical dimension of care providedin labor, delivery, and postpartum phases in educational and non-educational hospitals}, abstract ={One of the most important criteria of health care’s quality is care satisfaction. It seems mothers’ satisfaction concerning childbirth care process would be a determinant factor in family and community mental health. The aim of this study is to compare mothers’satisfaction of ethical dimension of care provided in labor, delivery and postpartum phases. This is a descriptive-comparative study which was conducted on 270 women’s labor in educational (Alzahra, Talegani) and non-educational (29-Bahman) hospitals in Tabriz, Iran. To gather the data, we used a mothers’ satisfaction questionnaire which measures their satisfaction about maternal cares during the hospitalization period. Using descriptive and analytic statistics, we analyzed the data via SPSS software. In the educational hospitals, the respondents’ satisfaction during labor, delivery, and postpartum phases were 52.5%, 73.5%, and 73.0%, and in the non-educational hospital it were 67.1%, 80.0%, and 81.4%, respectively. Data analysis also showed the significant differences between educational and non-educational hospitals (P<0.001). Besides, the mothers’ satisfactions from ethical dimension of the care provided in labor phase was low, both in the hospital types. It indicates to apply appropriate activities for improving the ethical supports during the phase that may be achieved by the health care teams’ members.}, Keywords = {Care, Delivery, Dimension, Ethical, Satisfaction}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {25-33}, publisher = {}, title_fa = {مقایسه رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت‌های ارائه شده در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان در بیمارستان-های آموزشی و غیرآموزشی تبریز}, abstract_fa ={  رضایتمندی از مراقبت­ها یک معیار مهم برای سنجش کیفیت مراقبت­های بهداشتی شناخته شده است. بخصوص رضایت مادر از مراقبت­های فرآیند زایمانی، عامل تعیین­کننده­ای در بهداشت روانی خانواده و جامعه می­باشد. هدف مطالعه حاضر مقایسه رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت­های ارائه شده در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان می­باشد. ­­­­­­این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقایسه­ای است و در آن 270 نفر از مادرانی که در بیمارستان­های آموزشی (الزهراء، طالقانی) و غیر آموزشی (29 بهمن) تبریز زایمان کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه سنجش رضایتمندی مادران از مراقبت­های زایمان (از زمان پذیرش در بیمارستان جهت انجام زایمان تا زمان ترخیص) استفاده گردید. داده­ها با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی در نرم­افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج بررسی میزان رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت­ها نشان داد که در بیمارستان­های آموزشی در طی مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان به ترتیب 5/52%، 5/73% و 73% مادران کاملاً راضی و راضی بودند و در بیمارستان­های غیرآموزشی در طی مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان به ترتیب 1/67%، 80% و 4/81% کاملاً راضی و راضی بودند. تفاوت در رضایتمندی مادران در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان در بین بیمارستان­های آموزشی و غیرآموزشی از لحاظ آماری معنی­دار بود (001/0> P ). به طور کلی ، میزان رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت­ها در طول مرحله لیبر پایین بود که لزوم اقدامات مناسب جهت بهبود کیفیت حمایت اخلاقی از مادران را در طول این مرحله مشخص می­کند. بهبود کیفیت حمایتهای اخلاقی در این مرحله ممکن است از طریق تشویق اعضای تیم بهداشتی قابل دستیابی باشد.}, keywords_fa = {بعد اخلاقی, رضایتمندی, زایمان طبیعی, مراقبت}, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-4-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-4-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2011} } @article{ author = {Nizamli, Frial and Anoosheh, Monireh and Mohammadi, Ess}, title = {Perception of care among Syrian women with breast cancer under chemotherapy}, abstract ={Breast cancer is the most common cancer among women and the second leading cause of cancer related deaths in women worldwide. This study was conducted to explore perception of care among Syrian women with breast cancer. In a qualitative research, we purposively selected 17 participants consisting of women with breast cancer (N= 11) and their husbands (N= 3) as well as2 nurses and a physician in Nuclear Medicine Center in Latakia city between June and September 2010. Using semi-structured interviews, we collected the data. Analysis the transcripts was guided by qualitative content analysis. We found three care categories consisting of "care in a painful environment", "inadequate education", and "need for a lot of special care". According to our findings, understanding the women’s experiences concerning the care would be a way for recognizing and resolving potential stressor factors of the care process. It seems solving these factors could improve the women’s quality of life.}, Keywords = {Breast cancer, Chemotherapy, Patient Care, Qualitative research, Women}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {34-44}, publisher = {}, title_fa = {درک مراقبت در زنان سوری مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی}, abstract_fa ={  چکیده   سرطان پستان شایعترین نوع سرطان در میان زنان و دومین علت مرگ و میر بین آنان است. مطالعه حاضر با هدف تبیین درک مراقبت در زنان سوری مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی انجام شد. در این مطالعه کیفی، 17شرکت کننده شامل11 زن مبتلا به سرطان پستان که تحت شیمی درمانی قرار داشتند ، 3 شوهر این زنان ، 2 پرستار و 1 پزشک در مرکز هسته ای شهر لاذقیه بین خرداد و مهر سال 1389 مشارکت داشتند. روش نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف بود. جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و از روش تحلیل محتوی برای تحلیل داده ها استفاده شد . بر اساس تحلیل یافته ها، سه محور مربوط به درک مراقبت در زنان سوری مبتلا به سرطان پستان شامل "مراقبت درفضای درد آلود"، " آموزش ناکافی " و "احساس نیاز بیشتر به مراقبت تخصصی" استخراج گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد که شناخت تجارب زنان مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی ، می تواند راهی برای شناخت و رفع عوامل تنش زا در فرایند مراقبت از این بیماران باشد . به نظر می رسد رفع این عوامل می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی آن گردد.}, keywords_fa = {زنان سوری, سرطان پستان, شیمی درمانی, مراقبت بیمار, مطالعه کیفی }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-5-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-5-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2011} } @article{ author = {Mohebbi, Siamak and Shahsiah, Marziyeh and Moshki, Mahdi and Delshad, Ali and Matlabi, Mohamm}, title = {The effect of teaching courageousness based on PRECEDE model on the assertiveness of high school adolescents in Gonabad}, abstract ={Assertiveness is one of the social skills which are extensively applied in everyday interactions. It is also one of the factors associated with the human skill “to say no” against hazardous behaviors, including smoking, drug abuse, and sexual affairs. Assertiveness also takes an added emphasis regarding high schoolchildren due to such actualities as peer pressure and the adolescents’ particular age conditions. This study was done to investigate the effect of teaching courageousness based on PRECEDE Model on high schoolchildren assertiveness in Gonabad. An experimental study was conducted across Gonabad high school sin the 2008-2009 curricular years. We applied multistage random cluster sampling to select 140 students (treatment group= 70, control group= 70) who were sitting in second grade of the high schools. Using a six-part questionnaire (proportional to PRECEDE model), we collected the data. After doing pre-test, educational intervention was performed in treatment group, based on the model. Post-test was conducted 8 weeks after the intervention. We used SPSS software to analyze the data. Prior to the intervention, knowledge, attitude, and assertiveness of the students was moderate while their “saying no” skill was lower than the average. After the intervention, a significant increase (P<0.001) emerged in the mean score of the respondent’s knowledge, attitude, skill, and assertiveness. In terms of sex, the male students showed higher level of assertiveness which was statistically significant. There were no significant associations in the other factors between the girls and the sons. The results showed that teaching courageousness based on PRECEDE model may positively effect on the students’ knowledge, attitude, and assertiveness as well as the reinforcing and enabling factors. It seems the model could be employed alongside other methods to enhance high schoolchildren’s assertiveness.}, Keywords = {Adolescent, Assertiveness, Education, PRECEDE model}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {45-53}, publisher = {}, title_fa = {تأثیر آموزش جرأت مندی بر اساس مدل پرسید بر میزان قاطعیت نوجوانان دبیرستانی گناباد}, abstract_fa ={  قاطعیت، یکی از مهارتهای اجتماعی است که در تعاملات روزمره کاربرد فراوان دارد. مهارت «نه گفتن» در مقابل رفتارهای مخاطره آمیزی نظیر استعما ل دخانیات و مواد مخدر و ایجاد تماس جنسی نا سالم، نمودهایی از قاطعیت هستند. این مهارت در دوران دبیرستان و نوجوانی با توجه به فشار همسالان و شرایط سنی آنان اهمیت بیشتری دارد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش جرأت مندی بر اساس مدل پرسید بر میزان قاطعیت نوجوانان دبیرستانی گناباد انجام شد. این مطالعه از نوع تجربی بود که در سال تحصیلی 88-1387 در دبیرستانهای گناباد صورت گرفت. در این پژوهش 140 دانش آموز پایه دوم متوسطه در دو گروه آزمون (70 نفر) و گروه کنترل (70 نفر) شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر 6 قسمت (متناسب با مدل پرسید) بود. مداخله آموزشی بر اساس این مدل بعد از پیش آزمون صورت گرفت و پس آزمون 8 هفته بعد از مداخله انجام شد. داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. وضعیت آگاهی، نگرش و قاطعیت قبل از مداخله در گروه هدف در حد متوسط و مهارت نه گفتن کمتر از حد متوسط بود. میانگین نمره آگاهی، نگرش، مهارت و قاطعیت بعد از مداخله آموزشی افزایش معنی داری نشان داد (001/0> P ). همچنین اختلاف معنی داری در میزان قاطعیت در دو جنس وجود داشت، به طوری که این میزان در پسران بیشتر بود. اما در سایر فاکتورهای مورد بررسی در دو جنس اختلاف معنی داری مشاهده نشد. نتایج نشان داد که آموزش جرأت مندی بر اساس مدل پرسید بر میزان آگاهی، نگرش، فاکتورهای تقویت کننده و قادرساز و نیز قاطعیت مؤثر بوده و می تواند در کنار سایر شیوه های آموزش قاطعیت به کار گرفته شود.}, keywords_fa = {آموزش جرأت مندی, قاطعیت, مدل پرسید, نوجوان }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-6-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-6-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2011} } @article{ author = {MomeniJavid, Mehravar and Shoaakazemi, Mehrangiz}, title = {The study of couple psychotherapy on recovery quality of life in traumatic couple of infidelity in Tehran}, abstract ={The main purpose of this research was the effect of couple psychotherapy on quality of life recovery in traumatic couple of infidelity. This was a one-group pre-experimental research with pre-test and post-test. We selected 10 couples affected by infidelity. They attended individual psychotherapy sessions, after initial interview. There were two questionnaires consisting of a questionnaire of evaluation of infidelity Vaughan which was translated by the researchers. The second one was a quality of life questionnaire with 20 questions and 4 subscales. Reliability of the latter questionnaire was 0.78. To analyze the data, we applied descriptive and analytic statistics. Our results showed a significant difference between the respondents quality of life's before and after the intervention (P<0.001). It seems the psychotherapy sessions may improve the quality of life of the couples affected by marital infidelity.}, Keywords = {Couples psychotherapy, Infidelity, Quality of life}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {54-63}, publisher = {}, title_fa = {تاثیر روان درمانی زوجینی بر کیفیت زندگی زوجین آسیب دیده از خیانت های زناشویی در تهران}, abstract_fa ={    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روان درمانی زوجینی بر بهبود کیفیت زندگی زوجین آسیب دیده از خیانت های زناشویی صورت پذیرفت. نمونه پژوهش شامل 10 زوج خیانت دیده بود که پس از مصاحبه اولیه، در جلسات انفرادی رواندرمانی شرکت کردند. طرح پژوهشی نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با یک گروه بود. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه سنجش خیانت همسر که بر اساس پرسشنامه واگهان تنظیم و توسط پژوهشگر ترجمه شده بود. پرسشنامه دوم مربوط به ارزیابی کیفیت زندگی دارای 20 سوال و 4 زیر مقیاس بود. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون­های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها حاکی از تفاوت معنادار در متغیر کیفیت زندگی شرکت کنندگان بین دو مرحله قبل و بعد از مداخله بود (001/0 > P ) . به نظر می رسد جلسات روان درمانی احتمالا می توانند بر بهبود کیفیت زندگی زوجین آسیب دیده از خیانت های زناشویی تاثیر گذار باشند.}, keywords_fa = {خیانت های زناشویی, روان درمانی زوجینی, کیفیت زندگی }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-7-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-7-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2011} } @article{ author = {Ezzati, Ebrahim and Anoosheh, Monireh and Mohammadi, Ees}, title = {A study of the effects of group discussion with male high school students on their parents’ hypertension control}, abstract ={Hypertension is one of the most important preventable causes of premature morbidity and mortality in developed and developing countries. Raising family knowledge and involvement of family members in care delivery can help to promote positive hypertensive patient behaviors, such as appointment keeping, compliance with therapy, and better hypertension control. The present study seeks to assess the effect of group discussion with male high school students on their parents' hypertension control. This study is a quasi-experimental research. We selected 61 high school students who had parents with hypertension and divided them in intervention and control groups. We provided the intervention group with group discussion in several sessions. For four months, the blood pressure of the parents in intervention and control groups was measured weakly. Results of the data analysis demonstrated that systolic and diastolic blood pressures of parents in intervention and control groups reduced. Our findings also emphasized that rate of controlled hypertension in intervention and control group was42.5% and 16.7%, respectively (P<0.026). Consequently, education in form of group discussion with male high school students effectively leads to decrease and control of hypertension of their parents.}, Keywords = {Focus group, Hypertension, Parents, }, volume = {1}, Number = {1}, pages = {64-72}, publisher = {}, title_fa = {بررسی تأثیر بحث گروهی با پسران دبیرستانی بر کنترل پرفشاری خون والدین آنها}, abstract_fa ={  چکیده   پرفشاری خون یکی از مهم‌ترین علل قابل پیشگیری مرگ و میر زودرس در جهان است. با این وجود، کنترل آن حتی در افرادی که تحت درمان پزشکی و دارویی هستند در سطح مطلوبی نیست. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش پسران دبیرستانی به شیوه بحث گروهی بر کنترل پرفشاری خون والدین آنهاست. مطالعه حاضر نیمه تجربی بوده، با حضور 61 پسر دبیرستانی و والدین مبتلا به پرفشاری خون آنها، در دو گروه آزمون و شاهد انجام شد. دامنه سنی پسران دبیرستانی 40/0 ± 2/15 و والدین 68/6 ± 9/50 سال بود. پرفشاری خون والدین از نوع اولیه بوده، دو گروه از نظر سن و جنس با هم تطابق داشتند. برای پسران دبیرستانی گروه آزمون، هشت جلسه بحث گروهی به مدت یک ماه پیرامون پرفشاری خون و عوامل موثر بر آن طراحی و اجرا شد. فشارخون والدین به طور هفتگی به ترتیب از یک ماه قبل و حین جلسات بحث گروهی، همچنین ماههای اول و دوم بعد از اتمام جلسات بحث گروهی، اندازه گیری و ثبت گردید . میانگین میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در ماه دوم بعد از مداخله نسبت به ماه قبل از مداخله بر حسب میلی­متر جیوه به ترتیب 98 ± 163 و 72 ± 103 در گروه آزمون و 40 ± 84 و 24 ± 63 در گروه شاهد کاهش نشان داد. آزمون آماری تی مستقل تفاوت بین دو گروه را پس از مداخله معنی دار نشان داد (001/0> P ). در پایان مداخله، 5/42% از والدین در گروه آزمون در مقابل 7/16% والدین در گروه شاهد، فشار خون کنترل شده داشتند (026/0 P= ) . با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که بحث گروهی با پسران دبیرستانی در کنترل بهتر پرفشاری خون والدین آنها موثر است. بر این اساس پیشنهاد می‌شود که آموزش به شیوه بحث گروهی به عنوان یک استراتژی موثر آموزشی در زمینه مشارکت نوجوانان در ارتقاء سطح سلامت خود و خانواده‌هایشان به کار گرفته شود.}, keywords_fa = {بحث گروهی, پسران دبیرستانی, پرفشاری خون, والدین }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-8-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-8-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2011} } @article{ author = {Moshki, Mahdi and Bahrami, Mahnaz and Ahkoundi, Razieh and Hosseini, Zahr}, title = {Evaluation of Body Mass Index and some socio-economic variables related to the primary schoolchildren in Gonabad}, abstract ={Body Mass Index (BMI) is one of the most important indicators of growth, especially in childhood that can influenced by many socio-economic variables. Using a stratified sampling, we entered 375 primary schoolchildren in the study. Our required information were collected through validate and reliable questionnaire. We also measured the students’ height and weight. The data were analyzed by SPSS software. Comparing the respondents’ BMI with the standard percentile, all the samples were in the standard range. There were significant associations between BMI and age of the children, mothers’ educational level and job, and family income (P<0.001). The socio-economic variables may correlate with the children’s BMI via its impact on life style of the family.}, Keywords = {Body mass index, Student}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {73-76}, publisher = {}, title_fa = {بررسی نمایه توده بدنی و برخی از متغیرهای اجتماعی اقتصادی مرتبط با آن در کودکان دبستانی گناباد}, abstract_fa ={    نمایه توده بدنی یکی از مهم ترین شاخص های بررسی رشد به خصوص در دوران کودکی می باشد که می تواند تحت تاثیر بسی ا ری از متغیرهای اجتماعی-اقتصادی قرار گیرد. در این مطالعه مقطعی ، 375 دانش آموز دختر و پسر از پایه های اول تا پنجم دبستان با روش نمونه گیری طبقه ای-تصادفی وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده ها از طریق اندازه گیری قد و وزن و پرسشنامه بود. داده ها از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با مقایسه نمایه توده بدنی با صدک های موجود ، تمامی نمونه های مورد پژوهش در محدوده استاندارد قرار داشتند. ارتباط مثبت معناداری بین نمایه توده بدنی ب ا سن کودکان، سطح تحصیلات، شغل مادران و کل درآمد خانواده وجود داشت (001/0> P ) . متغیرهای اجتماعی-اقتصادی خانواده ها می توانند از طریق تاثیر بر سبک زندگی با نمایه توده بدنی ارتباط داشته باشند .}, keywords_fa = {کودکان دبستانی , متغیرهای اجتماعی-اقتصادی, نمایه توده بدنی }, url = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-9-en.html}, eprint = {http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-9-en.pdf}, journal = {Journal of Research and Health}, issn = {2423-5717}, eissn = {2423-5717}, year = {2011} }