OTHERS_CITABLE عدالت پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی: مفهومی قدیمی با کاربردی جدید نامه به سردبیر است http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1135-fa.pdf 2017-06-21 885 886 عدالت پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی نظام سلامت Research Justice in Medical Sciences Universities: Old Concept with a New Application Research is key element of sustainable development and long term development is impossible without integrated research system . The most important step in creating useful and efficient research platform will be strengthen motivation of researchers in universities particularly medical sciences universities to researc http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1135-en.pdf 2017-06-21 885 886 Research Justice Medical sciences universities Health Systems Hasan Ashrafi-rizi hassanashrafi@mng.mui.ac.ir 1 AUTHOR Fatemeh Zarmehr fahim2398@gmail.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE عوامل اقتصادی- اجتماعی تعیین کننده مصرف میوه و سبزیجات در خانوار شهری ایران مصرف ناکافی میوه و سبزیجات از مهم ترین ابتلا به بیماری های مزمن و غیرواگیر است. میوه ها و سبزی ها به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، فیبر و مقادیر کم چربی و کالری نقش قابل توجهی در پیشگیری از بیماری‌ها دارند. عوامل مختلفی بر میزان مصرف میوه و سبزیجات موثر است اگرچه مطالعات زیادی نقش متغیرهای اقتصادی مانند درامد، ثروت و اشتغال را عامل اصلی بر میزان مصرف میوه و سبزیجات نشان داده‌اند اما متغیرهای اجتماعی نیز به همان اندازه تاثیر گذار می باشند. در این مقاله ابعاد مختلفی از عوامل اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار بر میزان مصرف میوه و سبزیجات خانوارهای ایرانی بررسی می‌شود. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی می باشد و تعداد 9317 خانوار شهری از استانهای مختلف ایران در سال 1391 برای بررسی هدف تحقیق درنظر گرفته شده است. با توجه به ماهیت داده های از روش های اقتصاد سنجی پروبیت و پروبیت رتبه بندی شده استفاده شده است که مدل تحقیق با استفاده از این روشها در نرم آفزار stata مورد برآورد قرار گرفته است. یافته ها: متوسط مصرف میوه و سبزیجات خانوار ایرانی 489920 ریال می باشد که 76/59 درصد خانوارها مصرفی کمتر از میانگین دارند.خانوارهایی که دارای کودک کار می باشند 27/3 درصد کل خانوارها هستند که میانگین مصرف میوه و سبزیجات آنها 447028 ریال است. خانوارهایی که مادر تحصیلات کارشناسی و کارشناسی به بالاتر دارند به ترتیب 36/8 و 03/0 درصد کل خانوارهای نمونه هستند ولی خانوارهایی که پدر تحصیلات کارشناسی و کارشناسی به بالاتر دارند 42/15 و 38/0 درصد کل نمونه هستند. با افزایش سطح تحصیلات پدر، مادر و کودک میزان احتمال مصرف میوه و سبزیجات خانوار به ترتیب به اندازه 12/0،07/0 و 054/0 افزایش می یابد. اشتغال مادران نیز باعث می شود که احتمال مصرف میوه و سبزیجات به میزان 012/0 کاهش یابد. نتیجه گیری: درامد و بعد خانوار، تحصیلات کودکان و والدین تاثیر مستقیم و اشتغال مادران و کودکان تاثیر منفی بر احتمال مصرف میوه و سبزیجات خانوار دارند. تحصیلات پدر بیشتر از تحصیلات مادر بر احتمال مصرف میوه و سبزیجات خانوار اثر دارد همچنین با افزایش تعداد اعضای خانوار مصرف سرانه میوه و سبزیجات خانوار کاهش می یابد. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-945-fa.pdf 2017-07-04 887 898 میوه و سبزیجات عوامل اقتصادی- اجتماعی کودکان کار Socioeconomic factors determining fruit and vegetable consumption among urban households in Iran Many factors influence the fruit and vegetable (F&V) intake. Numerous studies have shown the role of economic variables such as income, wealth, and employment as the main factors in the consumption of fruit and vegetables, while social variables seem also important. In this study, various aspects of economic and social factors affecting the consumption of fruits and vegetables among Iranian households were examined. In this study 9317 urban households from all the provinces of Iran were included. Given the nature of the data, Probit and Ordered Probit models were employed and the research model was evaluated using Stata software. The results revealed that by increasing the education level of father, mother, and children, the likelihood of fruit and vegetable consumption by household increases by 0.12, 0.07, and 0.054, respectively. Mother’s employment is also likely to reduce the consumption of fruits and vegetables as much as 0.012. As well, income, family size, and the education level of children and parents have direct effects on the F&V intake. Nevertheless, working mothers and children are likely to have negative effects on F&V consumption. Father’s education level is more likely to affect F&V intake in a family compared to mother’s education level. Moreover, increasing the number of family members reduces per capita consumption of F&V among households http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-945-en.pdf 2017-07-04 887 898 Employment Fruit Socioeconomic Factors Vegetables Mahdi Shahraki shahraki.mehdi@gmail.com 1 AUTHOR Simin Ghaderi siminghaderi@yahoo.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE The role of emotion regulation difficulties as a mediator of the relationship alexithymia and disordered eating behavior Abstract Background: The prevalence of disordered eating behaviors has been reported to increase in recent decades therefore, the search for specific psychological variables that may contribute to the etiology of this disorder is of great importance. The current study examined the mediating role of the emotion regulation difficulties on the relationship between alexithymia and disordered eating behavior among students. Materials and Methods: This cross-sectional study was performed in 2014 upon a sample consisting of 264 students in Allame Tabatabaie University were selected based on a Morgan formula and multi-stage cluster random sampling. Then, participants responded to the questionnaires of emotion regulation difficulties of Gratz and Roemer (2004), The Toronto Alexithymia Scale and eating attitudes test of Garner and Garfinkel (1979). The data were analyzed by correlation techniques and multiple regressions. Results: The results showed that there was internal significant correlation among emotion regulation difficulties, alexithymia and disordered eating behaviors (p<0.01). Also, regression analysis indicated that emotion regulation difficulties significantly mediated the relationship between alexithymia and disordered eating behaviors (p<0.01). Conclusion: According to the findings of the present study, considering the role of emotion regulation difficulties in the relationship between alexithymia and eating disorders is important for prevention and therapy programs. Key Words: Emotion regulation difficulties, alexithymia, disordered eating behavior, Students. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1000-fa.pdf 2017-06-21 899 907 Key Words: Emotion regulation difficulties alexithymia disordered eating behavior Students. Role of emotion regulation difficulties as a mediator of the relationship alexithymia and disturbance eating among students The prevalence of disordered eating behaviors has been reported to increase in recent decades; on the other hand one situation that can impede the regulation of emotions is alexithymia. Therefore, the search for specific psychological variables that may contribute to the etiology of this disorder is of great importance. The current study examined the mediating role of the emotion regulation difficulties on the relationship between alexithymia and disordered eating behavior among students. This study was administrated upon 264 students in Tehran. Then, participants responded to the questionnaires and the data were analyzed. The results showed that there was internal significant correlation among emotion regulation difficulties, alexithymia and disordered eating behaviors. Also, regression analysis indicated that emotion regulation difficulties significantly mediated the relationship between alexithymia and disordered eating behaviors . The results supported the hypothesis that emotion regulation would mediate the association between alexithymia and disordered eating. According to the findings of the present study, considering the role of emotion regulation difficulties in the relationship between alexithymia and eating disorders is important for prevention and therapy programs. In terms of practical implication, our findings suggest that prevention programs should focus on alexithymia and difficulties in emotion regulation because the combination of both variables are really strong associated with disordered eating. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1000-en.pdf 2017-06-21 899 907 Key Words: Alexithymia Eating Disorders Emotions Student Mohammad Reza Khodabakhsh khodabakhsh@ut.ac.ir 1 AUTHOR Elham Baradaran 2 AUTHOR Fariba Kiani 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر آموزش برعملکرد پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی در دانش‌آموزان ابتدایی شهر همدان چکیده مقدمه: یکی از بهترین و باصرفه‌ترین روش در کاهش وقوع آسیب‌های ترافیکی بکارگیری راهکارها و برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش برعملکرد پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی در دانش‌آموزان ابتدایی شهر همدان می‌باشد. مواد و روشها: این مطالعه مداخله‌ای نیمه‌تجربی در سال 92-1391بر روی 100 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی شهر همدان انجام گرفت. 2مدرسه گروه مداخله و 2مدرسه گروه کنترل بوده و نمونه‌ها به صورت تصادفی انتخاب شدند. دانش‌آموزان گروه مداخله در چهار جلسه آموزشی شرکت کردند.ارزشیابی قبل و دوماه پس از مداخله از طریق چک-لیست مشاهده رفتار عبور از خیابان و تکمیل پرسشنامه‌ای مشتمل بر سوالات اطلاعات دموگرافیک، آگاهی، سازه‌های مدل اعتقاد‌بهداشتی و عملکرد در خصوص پیشگیری از آسیب‌های ترافیکی بود انجام شد. یافته ها: قبل از مداخله آموزشی در دو گروه از نظر آگاهی، عملکرد و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی به غیر از آیتم-های شغل پدر و تحصیلات پدر، تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. بعد از مداخله بین میانگین نمره آگاهی (001/0p< ) عملکرد پیشگیری از آسیب (001/0p< ) و رفتار عبور از خیابان (001/0p< )در دو گروه تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده شد. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1102-fa.pdf 2017-06-21 908 914 آموزش بهداشت ارتقاء سلامت مدل اعتقاد بهداشتی عملکرد پیشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث ترافیکی دانش آموزان Using health belief model on preventive behaviors related to road traffic injuries among primary school students   Abstract  One of the suitable and beneficial methods in promoting behaviors of road traffic injury prevention could be the application of educational programs. Therefore, the aim of this study was to determine the effect of health belief model on preventive behaviors related to road traffic injuries among primary school students. 100 participants was randomly selected among fourth- and fifth-grade primary school students. The participants were divided into the control and intervention groups. The intervention group participated in educational program, while the control group did not receive any education. Data were collected before and two months after the intervention using a check list for recording the observation of students' behavior when crossing a simulated street at school, and also a self-administered questionnaire. The questionnaire consisted of items on demographic information, knowledge, structures of Health belief model, and performance of students in relation to road traffic injury prevention. The results of this study showed that there was no significant difference between two groups in demographic characteristics, except for father's employment and education level. The knowledge of students increased after the intervention. Also, the scores on self-reported and observed performances between two groups had a significant difference after the intervention. According to the results of this study, it can be concluded that planning an educational intervention based on health belief model could promote knowledge and performance of students in relation to road traffic injury prevention. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1102-en.pdf 2017-06-21 908 914 Health Education Injury Traffic Student Forouzan Rezapur-Shahkolai f.rezapur@umsha.ac.ir 1 AUTHOR Maria Ebrahimikhah ebrahimimarya@yahoo.com 2 AUTHOR Seyed Mohammad Mahdi Hazavehei Hazavehei@umsha.ac.ir 3 AUTHOR Abbas Moghimbeigi moghimbeigi@umsha.ac.ir 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE اثربخشی راهبردهای مقابله با استرس بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری مقدمه: با توجه به شیوع ناتوانی های یادگیری در میان دانش آموزان و وجود مشکلات سازگاری در بین آنها، هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی راهبردهای مقابله با استرس بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود. مواد و روش ها: طرح پژوهشی حاضر، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. 34 نفر از دانش آموزان پسر دارای ناتوانی یادگیری در مراکز ناتوانی یادگیری استان ایلام با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها سینگ ( 1993) بود. اعضاء گروه آزمایش در 9 جلسه یک ونیم ساعته تحت آموزش راهبردهای مقابله با استرس قرار گرفتند و برای مقایسه میانگین نمرات از آزمون کوواریانس استفاده شد یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنا داری وجود دارد. آموزش راهبردهای مقابله با استرس باعث افزایش سازگاری اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می شود. همچنین نتایج نشان داد این آموزش باعث افزایش سازگاری عاطفی و تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش شده است. بحث ونتیجه گیری: به دلیل اثربخشی راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری می توان از این روش به عنوان یک نوع برنامه درمانی تکمیلی در مدارس و مراکز ناتوانی یادگیری در راستای بهبود مشکلات سازگاری این دانش آموزان استفاده کرد. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1098-fa.pdf 2017-06-21 915 920 سازگاری اجتماعی ناتوانی های یادگیری راهبردهای مقابله با استرس Effect of coping with stress training on the social adjustment of students with learning disability Learning disability includes wide range of educational problems which treating these problems need child's social, emotional and behavior treatment. As prevalence of learning disabilities among children and their difficulties, the purpose of this study was to investigate the effect of coping with stress training on social adjustment of students with learning disabilities. The statistical population consists of all boy student with learning disabilities in learning disabilities center, in which 34 students were selected by convenience sampling. The social adjustment questionnaire was used. The experimental group had coping strategies training in 9 sessions for 90 minutes every week. Covariance analysis was used to compare the scores. The results showed that there was significant difference in pretest and posttest of experimental group. The findings also indicated that coping strategies training increased social adjustment, affective and educational adjustments of experimental group in comparison of control group. Appropriate strategies can be used for dealing with stress in students with learning disabilities. Coping training can be used as supplemental program in schools and centers of learning disabilities to improve the adjustment problems of these students. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1098-en.pdf 2017-06-21 915 920 Coping Skills Learning Disabilities Social Adjustment Saifolah Khodadadi s.khodadadi2014@gmail.com 1 AUTHOR Narges Adibsereshki n.adib@hotmail.com 2 AUTHOR Guita Movallali Drgmovallali@gmail.com 3 AUTHOR anayatollah Bakhshi bakhshi@gmai 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE درمان مرور زندگی مبتنی بر هستی شناسی اسلامی بر افزایش کیفیت زندگی در زنان نابارور Background: Life review therapy have been used for life expectancy promotion in infertile women. Using life review therapy with elements of religious ontology, this study introduces an intervention for life expectancy promotion in infertile women. Method: The study population included infertile women referred to the Mashhad montaserie Infertility Center in winter 2015 . A sample set of 40 infertile women were selected by available sampling. After completion of diagnosis process and a pre-test, clients were randomly assigned to the two groups of intervention and control. The research design was pre-test post-test with control group . Participants were completed the questionnaire of life expectancy of Miller, before and after beginning of intervention. The intervention group received ten sessions of life review therapy and the control group were invited to attend treatment sessions after the study and the post-test. None of the members of the two groups took any medication during the study period and they were followed up three months later to check the persistence of the effects. Results: the results of covariance showed that the difference between groups become statistically significant (p<0.001 df=37,1 F=123.678) . Discussion: life review therapy with emphasis on Islamic ontology is effective on promotion of life expectancy in infertile women. Due to the nature of life review therapy with emphasis on Islamic ontology, it seemed as an effective therapeutic and promising intervention method. Keywords: Life review therapy Islamic ontology life expectancy http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1035-fa.pdf 2017-06-21 921 926 درمان مرور زندگی -هستی شناسی اسلامی - کیفیت زندگی -زنان نابارور Effect of Islamic ontology in life satisfaction among infertile women Life satisfaction is an important and pervasive issue for all community members, including infertile women. Infertility brings about a mentally stressful situation. In this respect, life review therapy with emphasis on Islamic ontology may be an important factor in the promotion of life satisfaction and improvement of mental health. The study population included infertile women referred to the Mashhad Infertility Center. After completion of diagnosis process and conducting the pretest, 40 infertile women were randomly assigned to the groups of intervention and control. The participants completed the questionnaire of Miller life satisfaction of before and after the intervention. The intervention group received ten sessions of life review therapy while the control group was invited to attend the treatment sessions after the posttest. None of the members of two groups took any medication during the study period and they were followed up for three months to check the long-term effects. The results showed that life review therapy with emphasis on Islamic ontology can significantly increase life satisfaction in infertile women and potentially could be of clinical use. Considering the positive effect of life review therapy with emphasis on Islamic ontology in life satisfaction among infertile women, special trainings for these women and the preventive measures should be taken. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1035-en.pdf 2017-06-21 921 926 Islamic Ontology Satisfaction Somaye Kazemian somaye.kazemian@yahoo.com 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE نیازهای آموزشی دختران نوجوان دبیرستانی شهر همدان پیرامون بهداشت باروری سنجش نیازهای بهداشتی نوجوانان بعلت طبیعت تکاملی، مشخصات ویژه و نیازهای خاص این افراد، بسیار مهم است.این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی دختران دبیرستانی در ارتباط با بهداشت باروری طراحی شده است. این مطالعه مقطعی بصورت بر روی دختران نوجوان دبیرستانی شهر همدان در سال 1392 انجام شد. 346 نفر از دانش آموزان با استفاده از نمونه گیری خوشه ای تصادفی وارد مطالعه شدند. داده ها پس از گردآوری وارد نرم افزار SPSS-21 شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای رگرسیون خطی چند منغیره، t-test، ANOVA و من ویتنی انجام شد. P کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد 80.4 % از شرکت کنندگان در حیطه تغذیه، 54.9 % در حیطه آناتومی، 94.2 % در حیطه فیزیولوژی، 85.6 % در حیطه بهداشت قاعدگی، 93.9 % در حیطه سرطانهای شایع زنان، 89.9 % در حیطه ژنتیک، 15.9 در حیطه بلوغ، 72% در حیطه STD/HIV و 48.9 % در حیطه پیشگیری از بارداری، سطح آگاهی ضعیف تا متوسط داشتند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش، نیاز فراوانی به آموزش در حیطه های مختلف بهداشت باروری در دانش آموزان دختر دبیرستانی وجود دارد . http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1123-fa.pdf 2017-06-21 927 934 بهداشت باروری نوجوان نیازهای آموزشی آگاهی Educational needs of female adolescents regarding reproductive health: A case study in Hamadan-Iran Due to the evolutionary nature of adolescence period and its specific characteristics and needs, assessment of adolescents’ health needs is of great importance. The present study aimed to determine educational needs of female high school students regarding reproductive health. This study was conducted on female high school students in Hamadan, Iran. The study participants included 346 students selected through cluster sampling. The study data were collected using modified WHO’s questionnaire. The results showed that 80.4% of the participants had weak to moderate knowledge about nutrition, 54.9% about anatomy, 94.2% about physiology, 85.6% about menstrual health, 93.9% about common cancers among women, 89.9% about genetics, 15.9% about puberty, 72% about STD/HIV, and 48.9% about contraception. The study results revealed the necessity of training in various areas of reproductive health in female high school students. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1123-en.pdf 2017-06-21 927 934 Adolescent Female Knowledge Reproductive Health Seyedeh Zahra Masoumi zahramid2001@yahoo.com 1 AUTHOR Farideh Kazemi faridehkazemi21@yahoo.com 2 AUTHOR Fatemeh Delforouz f.delforouz@gmail.com 3 AUTHOR Maryam Kousha mary.koosha.mk@gmail.com 4 AUTHOR Javad Faradmal javad.faradmal@umsha.ac.ir 5 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر آموزش شادکامی بر افسردگی، اضطراب و کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی بیمارستان خاتم الانبیاء ( ص ) زاهدان چکیده همودیالیز به عنوان یکی از متداول ترین روش های نارسایی مزمن کلیه تغییرات بسیاری را در سبک، شیوه و کیفیت زندگی بیماران پدید می آورد.بررسی میزان سلامت روانشناختی بیماران با نارسایی مزمن کلیه که با طیف وسیعی از اثرات روانی و جسمانی مواجه بوده و وضعیت اقتصادی- اجتماعی آنها تحت تاثیر آن قرار گرفته است، جهت دستیابی به اطلاعات لازم به منظور برنامه ریزی و ارایه خدمات حرفه ای به این گروه از بیماران، حا ئز اهمیت می باشد. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش شادمانی بر کاهش افسردگی، اضطراب و بهبود کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی است. به این منظور، در قالب یک طرح نیمه تجربی تعداد 30 آزمودنی به روش در دسترس از 80 بیمار دیالیزی مراجعه گننده به بخش همودیالیز بیمارستان خاتم الانبیائ زاهدان و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه ( یک جلسه 90 دقیقه ای در هفته ) تحت آموزش شادمانی فوردایس قرار گرفتند. در مورد هر دو گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. پیش آزمون و پس آزمون این پژوهش، پرسشنامه افسردگی بک، اضطراب کتل و کیفیت زندگی SF36 بود. چنین فرض گردید که آموزش شادمانی میانگین نمرات افسردگی و اضطراب گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل کاهش و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل کواریانس استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که آموزش شادمانی بر کاهش افسردگی، اضطراب و افزایش کیفیت زندگی بیماران موثر بوده است (p<0/015). http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1055-fa.pdf 2017-06-21 935 943 آموزش شادمانی فوردایس همودیالیز افسردگی اضطراب کیفیت زندگی Effect of happiness training in depression, anxiety, and quality of life among hemodialysis patients Happiness is one of the most important human psychological needs that plays a key role in the formation of a person's character and mental health. This quasi-experimental study aimed to determine the effect of happiness training in reducing depression and anxiety and improving quality of life among hemodialysis patients. The participants consisted of 30 female dialysis patients that referred to hemodialysis ward in Zahedan city. The participants were placed in two groups, experimental and control, each included 15 members. Afterwards, the Fordyce happiness training was implemented on the experimental group in 8 sessions (a 90-minute session per week). Pretest and posttest were conducted on both groups. In the current study, for gathering data in the pretest and posttest, the Beck Depression Inventory, Katel Anxiety Questionnaire, and 36-Item Short Form (SF-36) Health Survey were employed. The results of the data analysis showed significant differences between the mean scores of the hemodialysis patients placed in the experimental and control groups on depression, anxiety, and quality of life. Accordingly, it can be concluded that the happiness training was effective in reducing the patients' depression and anxiety and enhancing their quality of life. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-1055-en.pdf 2017-06-21 935 943 Anxiety Depression Hemodialysis Quality of Life Maryam Frad Tabatabaei tabatabaei_mt@yahoo.com 1 AUTHOR Mahvash Raghibi mahvash_raghibi@yahoo.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE پیشگویی رفتارهای صحیح اجتماعی نوجوانان دختر بر اساس مدل فعال سازی هنجار زمینه و هدف: یکی از آشکارترین مسائلی که در آموزش و پرورش مطرح است و ذهن مدیران و معلمان را مشغول می سازد ،برقرای نظم در کلاس ،اصلاح مشکلات رفتاری دانش آموزان و اجرای قوانین وضع شده در مدارس است. پیروی از الگوهای مناسب رفتاری در نوجوانی ، نقش تعیین کننده ای در ارائه رفتار مطلوب اجتماعی نوجوانان دارد. از سویی سلامت رفتاری و اجتماعی نوجوانان بسیار حائز اهمیت است و لازم است برنامه های مداخله ای تئوری محور به منظورارتقای رفتارهای صحیح اجتماعی در نوجوانان انجام گیرد؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی پیشگویی کننده های رفتارهای صحیح اجتماعی در نوجوانان با بهره گیری از مدل فعال سازی هنجار انجام گردید. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 200 نفر از دختران دانش آموز 13-12 ساله انجام شده است . نمونه گیری به صورت خوشه ای –تصادفی انجام گردید. داده ها بر اساس پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مرتبط با رفتارهای صحیح اجتماعی بر اساس سازه های مدل فعال سازی هنجار است و به روش خود اظهاری گرد آوری شده است. اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 19 و با بهره گیری از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و آنالیز رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: طبق نتایج کسب شده از بین سازه های مدل فعال سازی هنجار ،هنجار شخصی قوی ترین سازه برای پیش بینی انجام رفتار صحیح اجتماعی می باشد و دو سازه آگاهی از پیامد و همچنین سازه مسئولیت پذیری در رتبه های بعدی پیش بینی کنندگی رفتار صحیح اجتماعی قرار دارند. سازه آکاهی از پیامد با رتبه تولد، سازه مسئولیت پذیری با شغل پدر و رتبه تولد ،سازه هنجار شخصی با شغل پدر، تعداد برادرو رتبه تولد، سازه رفتار صحیح اجتماعی با رتبه تولد ،تعداد برادر،تعداد دوستان غیر همکلاسی و تعداد دوستان صمیمی غیر همکلاسی ارتباط معنی داری نشان داده است .(p<0/05) نتیجه گیری: استفاده از تئوری فعال سازی هنجار می تواند در پیشگویی عوامل موثر در بروز رفتار صحیح اجتماعی به مسئولین جهت برنامه ریزی و طراحی مداخلات صحیح کمک نماید http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-964-fa.pdf 2017-06-21 944 952 رفتار اجتماعی نوجوانان مدل فعال سازی هنجار مسئولیت پذیری هنجارشخصی Prediction of positive social behaviors based on norm-activation model in female students Keeping order in the classroom, modifying students’ behavioral problems, and implementing regulations codified at schools are among the issues in education involving the minds of headmasters and teachers. Following adolescence appropriate behavioral patterns plays a key role in bringing about the adolescents’ positive social behavior. This study aimed to investigate the predictors of adolescents’ positive social behavior using the Norm Activation Model (NAM). This study was conducted on 200 female students between 12 and 13 years old studying in the third educational district of Shiraz, Iran, that were selected through cluster random sampling method. The study data were collected as self-report using a questionnaire composed of demographic items and items measuring positive social behavior based on NAM. The findings showed that among the NAM constructs, personal norm was the strongest predictor of positive social behavior followed by awareness of consequences and ascription of responsibility. The relation of awareness of consequences to birth order, ascription of responsibility to father’s occupation and birth order, personal norm to father’s occupation, number of brothers, and birth order, and positive social behavior to number of brothers, birth order, non-classmate friends, and number of intimate non-classmate friends was statistically significant. It was concluded that NAM could be utilized to predict the factors affecting positive social behavior. Moreover, the results can be used by authorities and policymakers to develop appropriate plans and behavioral interventions. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-964-en.pdf 2017-06-21 944 952 Adolescents Awareness Norm Social Behavior Responsibility Mahin Nazari manazari@sums.ac.ir 1 AUTHOR Zahra Pakizehpour pakizeh.zahra@yahoo.com 2 AUTHOR Mohammad Hossein Kaveh kaveh@sums.ac.ir 3 AUTHOR Sareh keshavarzi skeshavarz@sums.ac.ir 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی میزان ناسازگاری زناشویی زنان و مردان متاهل روستاهای شهرستان گناباد و عوامل موثر بر آن هدف پژوهش حاضر بررسی میزان ناسازگاری زوجین روستایی و عوامل موثر بر آن با تکیه بر دیدگاه های جامعه شناختی و ویژگی های فرهنگی- اجتماعی روستائیان بود. روش تحقیق مقطعی- تحلیلی و تکنیک اجرای آن پرسشنامه بود. جامعه ی آماری تحقیق شامل 380 زن و مرد متاهل ساکن روستاهای شهرستان گناباد در سال 1390 بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای گرداوری اطلاعات از مصاحبه های مقدماتی و سپس پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. اعتبار پرسشنامه با روش اعتبار صوری و پایائی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. در نهایت نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. میانگین سنی و میانگین سن ازدواج پاسخگویان به ترتیب 39 و 21 سال و میانگین سال های تحصیل آنان 8.2 سال بود. 50 درصد پاسخگویان زن و 50 درصد مرد بودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی چند متغیره حاکی از آن است که از بین پنج فرضیه ای که وجود رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته را فرض می کند، سه فرضیه توانسته از آزمون رد عبور کند. این فرضیات از وجود رابطه ی مستقیم و معنادار بین تضاد ارزشی و ناسازگاری زناشویی و نیز رابطه ی معکوس و معنادار بین متغیرهای تحقق نیازها و سرمایه ی اجتماعی خانواده با ناسازگاری زناشویی حکایت می کند. دو متغیر گرانباری نقش و همسان همسری با متغیر مستقل رابطه ی معناداری نداشته اند. با توجه به تغییرات دوره مدرن که نیازها و انتظارات افراد را تحت تاثیر قرار داده، لزوم ارائه آموزش های لازم متنی بر بافت فرهنگی جامعه ی روستایی به زوجین روستائی احساس می شود. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-791-fa.pdf 2017-06-21 953 961 ناسازگاری زناشویی نیازها ارزش ها روستا Marital incompatibility among couples living in rural Gonabad and underlying factors Iranian families face many challenges these days. This study aimed to examine marital incompatibility and underlying factors among couples in rural Gonabad based on sociological views and socio-cultural characteristics of the villagers. The study collected data by using questionnaires. The statistical population included 380 married men and women living in the villages of Gonabad county. The samples were selected through cluster sampling method proportional to size. Preliminary interviews and a researcher-made questionnaire were used in order to collect the data. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed through face validity and Cronbach's alpha coefficient, respectively. The mean age of the participants and their mean age at marriage were 39 and 21 years, respectively. An equal percentage of males and females participated in the present study. The results of multivariate regression analysis showed that three out of five hypotheses on the relationship between independent and dependent variables could not be rejected. These three hypotheses suggested a significant direct relationship between conflict of values and marital incompatibility, and a significant inverse relationship of fulfillment of needs and family social capital with marital incompatibility. The two variables of Role Strain and Homogamy were not significantly correlated with the independent variable. In view of the influence of changes in the modern era over the needs and expectations of people, it is necessary to provide rural couples with education appropriate to cultural context of their society. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-791-en.pdf 2017-06-21 953 961 Conflict Marital Incompatibility Social Capital Fateme Pirnahad f.pirnahad20@gmail.com 1 AUTHOR Moslem Armanmehr m.armanmehr@gmail.com 2 AUTHOR Seyedeh Mahla Hejazi a.setousar@gmail.com 3 AUTHOR Noorallah Moradi noorallah.moradi@gmail.com 4 AUTHOR Enayat Hooshmand 5 AUTHOR Vajihe Armanmehr varmanmehr@gmail.com 6 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی انواع آزاردیدگی در دوران کودکی با شفقت بر خود و راهبردهای مقابله با استرس منظور از کودک‌آزاری رفتاری است که کودک مورد انواع آزارهای جسمی، جنسی، غفلت و سوء رفتارهای عاطفی قرار می‌گیرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه آزاردیدگی در کودکی با شفقت خود و راهبردهای مقابله با استرس در زنان می باشد. پژوهش حاضر از نوع مقطعی(توصیفی-تحلیل) است؛ جامعه آماری پژوهش حاضر زنان متأهل ساکن شهر تهران می‌باشند که نمونه ای به حجم 182 نفر به صورت در دسترس هدفمند از مراکز تفریحی، مراکز خرید، خانه های سلامت و فرهنگسراها انتخاب و داده ها بر اساس پرسشنامه های خود گزارشی کودک آزاری محمدخانی (۱۳۸۱)، شفقت خود (نف،۲۰۰۳) و راهبردهای مقابله ای بلینگز و موس اجرا و برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS و از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. آزار عاطفی با میانگین (54/23) بیشترین و آزار جسمی با میانگین (87/7) کمترین بوده است. یافته ها نشان داد بین نمره کل آزار دیدگی و نمره کل شفقت خود رابطه منفی ( 47/0- r= و 001/0 P<) و با نمره کل راهبردهای مقابله با استرس رابطه ای به دست نیامد ( 09/0 = r و 05/0 http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-708-fa.pdf 2017-06-21 962 970 آزاردیدگی شفقت بر خود راهبرد های مقابله با استرس زنان Relationship between childhood abuse and self-compassion with stress-coping strategies in women Child abuse is behavior in which child faces physical, sexual, negligence and emotional abuses. This study’s aimed to investigate relationship between childhood abuse and self-compassion with stress-coping strategies among women. Statistical population included all of married women in Tehran. The sample contains 182 participants who were selected by convenience sampling method entertainment centers, shopping centers, health centers and cultural centers. The data were collected by Mohammad Khani’s self-report questionnaire, Neff's self-compassion scale and coping strategies of Blings and Mous. The findings showed that emotional abuse with mean of 23.54 was the hisgest and physical abuse with mean of 7.87 was the lowest one. Results showed that there is negative relationship between the abuse’s total score and self-compassion’s total score. All physical abuse's subscales, emotional abuse and negligence can predict the self-compassion except sexual abuse. Also none of the abuse subscales can predict the stress-coping methods. The results have shown that the experience of abuse in childhood injury ,can be affected him in adulthood on self-concept and coping responces to stress and problems. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-708-en.pdf 2017-06-21 962 970 Abuse Compassion Self Stress Women mehdi rostami Mehdi.rostami25@gmail.com 1 AUTHOR Nadereh Saadati nadiasa46@yahoo.com 2 AUTHOR mansour abdi drmansourabdi@gmail.com 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE پیش بینی رفتارهای پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی زمینه و هدف: پوکی استخوان بیماری است که با کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن کیفیت ریز ساختار استخوان شناخته میشود و منجر به افزایش خطر شکستگی میگردد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رفتارهای پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی شهرفسا صورت پذیرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، 401 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرفسا به صورت تصادفی انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات توسط پرسشنامه تنظیم شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی (حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده،خودکارآمدی و راهنمای عمل) و چک لیست عملکرد مادران در خصوص رعایت رژیم غذایی و انجام پیاده روی بود. داده ها توسط مصاحبه سازمان یافته، جمع آوری و با استفاده از آزمونهای آماری t و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین سنی زنان مورد مطالعه 2/6±9/40 سال بود. متغیرهای حساسیت درک شده،انگیزش برای رفتار پیاده روی ومتغیر حساسیت درک شده برای رفتار تغذیه ای پیش بینی کننده بود. بین عملکرد پیاده روی و حساسیت درک شده(136/0=r و007/0=p)،انگیزش(120/0=r و016/0=p) ارتباط معنی داری وجود داشت.در این بررسی بین عملکرد تغذیه ای وحساسیت درک شده(068/0=r و003/0=p)،خودکارآمدی(039/0=r و042/0=p) ارتباط مستقیم و با موانع درک شده (047/0- =r و050/0=p) ارتباط معکوس معنی داری وجود داشت. متغیرهای مورد بررسی 1/29 درصداز واریانس رفتار پیاده روی و2/20 درصد از واریانس رفتار تغذیه ای پیشگیری از پوکی استخوان را بیان نمودند. نتیجه گیری: مطالعه حاضر کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در پیش بینی اتخاذ رفتارهای تغذیه ای و پیاده روی جهت پیشگیری از پوکی استخوان نشان داد. از این رو این الگوها می تواند به عنوان چارچوبی جهت طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت پیشگیری از پوکی استخوان در زنان استفاده شود و به ارتقا وحفظ سلامت آنان کمک نماید. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-687-fa.pdf 2017-06-21 971 978 مدل اعتقاد بهداشتی تغذیه پیاده روی زنان پوکی استخوان The predictors of osteoporosis preventive behaviors in women based on health belief model Osteoporosis, as a disease, is characterized by low bone mass and micro architectural deterioration of bone tissue. The aim of this study was to survey the predictors of osteoporosis preventive behaviors based on health belief model. This cross-sectional study was carried out on 401 randomly selected women referring to health centers. Data collection was based on health belief model. The employed instrument was confirmed by a panel of experts. Content validity ratio, content validity index, face validity, and exploratory factor analysis were used to determine the validity of the tool. Test-retest internal consistency was employed to determine the reliability. The mean age of women was 40.9±6.2 years. The variables of perceived susceptibility, motivation for walking behavior and variable of perceived sensitivity for nutrition behavior were predicted. The walking performance had a significant association with perceived susceptibility and motivation, the nutritional performance had a significant positive association with perceived susceptibility and self-efficacy and a negative correlation with perceived barriers. The variables under study explained 29.1% of the variance in walking behavior and 20.2% of the variance in nutrition behavior in osteoporosis prevention. This study indicated health belief model is capable to predict nutrition and walking behaviors for the prevention of osteoporosis. Hence, this model can be used as a framework for designing and implementing educational interventions for the prevention of osteoporosis in women. http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-687-en.pdf 2017-06-21 971 978 Behavior Nutrition Osteoporosis Women Ali Khani Jeihooni khani_1512@yahoo.com 1 AUTHOR Alireza Hidarnia hidarnia@modares.ac.ir 2 AUTHOR Mohammad hossein Kaveh kavehm@sums.ac.ir 3 AUTHOR Ebrahim Hajizadeh hajitm@yahoo.com 4 AUTHOR