Journal of Research and Health
مجله تخصصی پژوهش و سلامت
J Research Health
Medical Sciences
http://jrh.gmu.ac.ir
1
admin
2423-5717
2423-5717
8
10.29252/jrh
14
8888
13
en
jalali
1397
5
1
gregorian
2018
8
1
8
5
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی ارتقای سلامت پندر بر رفتار تغذیه ای دختران دبیرستانی
Effect of education based on Pender`s health promotion model on nutrition behavior of adolescent girls
● International Health
مقاله اصيل پژوهشي
Orginal Article
چکیده از آنجایی که عادات غذایی نامناسب از دوران کودکی و نوجوانی شکل میگیرد و تثبیت میشود، در صورتی که هیچگونه مداخلهای در این زمینه صورت نگیرد، این عادات تغذیهای میتواند سرچشمهی مشکلات سلامتی در آینده باشد، هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی ارتقای سلامت پندر بر رفتار تغذیه دختران دبیرستانی در شهرستان امیدیه بود. این مطالعه نیمهتجربی بر روی 128دختر نوجوان (دو گروه 64 نفره) انجام گرفت. نمونهگیری تصادفی- خوشهای، و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی تهیه شده براساس مدل پندر بود؛ مداخله آموزشی شامل چهار جلسه آموزش 45 تا 60 دقیقهای برای دانشآموزان و یک جلسه آموزش برای مادران بود، که به روشهای سخنرانی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی برگزار گردید. در این مطالعه قبل از مداخله آموزشی دو گروه از لحاظ متغیرهای جمعیتشناختی و میانگین نمره رفتار و سازههای الگو اختلاف معناداری نداشتند (05/0 p>)، اما بعد از مداخله آموزشی میانگین رفتار تغذیهی سالم در گروه آزمون از 12/14 به 29/15 افزایش یافت، میانگین نمره برخی سازههای مدل مانند خودکارآمدی، منافع، موانع و هنجارهای بین فردی درک شده در گروه آزمون افزایش معنادار داشت (05/0 p<)، اما سازهی الگوسازی تغییر معناداری نداشت (147/0 p= ).نتایج این مطالعه بر اثرگذاری مدل ارتقای سلامت در تغییر رفتار تغذیه دانشآموزان تاکید دارد، افزایش منافع درک شده و خودکارآمدی و کاهش در موانع درک شده تغذیه سالم از استراتژیهایی هستند که میتوانند، پایه و اساس مناسبی برای برنامههایی باشند که، با هدف ارتقای رفتارهای سالم در نوجوانان بخصوص در محیط مدرسه طراحی میشوند.
Poor eating habits are formed and stabilized from childhood and adolescence, so, if there is no intervention to correct it, the dietary habits can be the source of health problems in the future. This study aimed to evaluate the effect of education based on Pender`s health promotion model on nutritional behavior of high school girls. This study was performed on 128 adolescents (two groups of 64 students). The data collection tool was a questionnaire designed based on the Pender`s health promotion model. Educational intervention consisted of four 45 to 60 minute training session for students and a training session for mothers with teaching methods of lecture, questioning and answering and group discussion. The two groups before the intervention were not significantly different in terms of demographic variables and the mean score of behavior and model constructs. But after the intervention, the mean score of healthy nutrition behaviors increased from 14.12 to 15.29 in the experimental group. The mean score of some model structures such as self-efficacy, perceived benefits and interpersonal norms in the test group significantly increased and the mean score of perceived barriers decreased significantly. But modeling structure didn’t show significant changes. The results of this study focuses on the effectiveness of health promotion model in changing nutrition behaviors. An increase in the perceived benefits and self-efficacy as well as a reduction in the perceived barriers to healthy eating are the strategies that can be the basis of the programs that are designed to promote healthy behaviors in adolescents especially in the school environment.
رفتار تغذیه, مدل ارتقای سلامت پندر, نوجوانان
Adolescents, Education, Health Promotion, Nutrition
394
402
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-69-1&slc_lang=fa&sid=1
Farideh
Naserpoor
فریده
ناصرپور
naserporf@yahoo.com
100319475328460014881
100319475328460014881
No
Social Determinants of Health Center Research, School of Public Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran
Fereshteh
Zamani-Alavijeh
فرشته
زمانی علویجه
fe.zamani@gmail.com
100319475328460014882
100319475328460014882
Yes
Social Determinants of Health Center Research, School of Public Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran
Parvin
Shahri
پروین
شهری
shahry_2001@yahoo.com
100319475328460014883
100319475328460014883
No
Social Determinants of Health Center Research, School of Public Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran
Amal
Saki Malehi
امل
ساکی مالحی
a.saki22@yahoo.com
100319475328460014884
100319475328460014884
No
Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Public Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran