Journal of Research and Health
مجله تخصصی پژوهش و سلامت
J Research Health
Medical Sciences
http://jrh.gmu.ac.ir
1
admin
2423-5717
2423-5717
8
10.29252/jrh
14
8888
13
en
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
8
2
online
1
fulltext
en
اثربخشی آموزش مسائل جسمی و روانشناختی بلوغ بر بهزیستی عمومی و ابعاد آن در میان دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان جیرفت
Effect of physical and psychological puberty training on general well being and its dimensions in girl students
Health Protection
مقاله اصيل پژوهشي
Orginal Article
<p dir="RTL"></p>
<p><span dir="RTL">گذر از بلوغ با خطر ابتلا به مشکلات روانی، بخصوص مشکلاتی در رابطه با کنترل هیجان و رفتار مشخص می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش مسائل جسمی و روانشناختی بلوغ بر بهزیستی عمومی و ابعاد آن در میان دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان در شهر جیرفت بود. مطالعه حاضر از نوع روش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره اول دبیرستان های شهر جیرفت بود. نمونه شامل 20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل بود که گروه آموزش تحت آموزش مسائل بلوغ قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه بهزیستی عمومی اسکهیل (2001) بود. برای تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره (</span>MANCOVA<span dir="RTL">) استفاده شد. </span>P<0.05.<span dir="RTL">تحلیل داده ها نشان داد در مقایسه گروه آزمایش با کنترل، آموزش مسائل بلوغ باعث افزایش بهزیستی عمومی و بعد بهزیستی روانشناختی و همچنین کاهش ناراحتی روانشناختی دختران شد . نتایج این پژوهش حاکی از آن است که آموزش مسائل بلوغ تأثیر مثبتی بر بهزیستی روانی دختران دارد و علایم ناراحتی روانشناختی را کاهش می دهد.</span></p>
<p>Transition through puberty is marked by an increased risk for the onset of a range of health problems, particularly those related to the control of behavior and emotion. The aim of this study was to determine the effectiveness of training puberty (physical and psychological matters) in general well being and its dimensions in girl adolescents. This was a quasi-experimental study in which the target population included all girl students at the first grade of high school in Jiroft, Iran. 40 students (20 in the experimental group and 20 in the control group) was selected using multi stage sampling method. The experimental group was educated in twelve-90- minute sessions. The content of the educational course included physical signs of puberty, physiologic change in menstrual period, hygiene, nutrition, and psychological changes of puberty. The participants completed the Skehill's general well being questionnaire before and after the intervention. Covariance analysis revealed the efficacy of education on the enhancement of psychological well being and psychological distress reduction. Therefore, it is recommended to implement health educational programs about physical and psychological matters during puberty to elementary and secondary school students to improve their mental health</p>
آموزش بلوغ, بهزیستی عمومی, بهزیستی روانشناختی, ناراحتی روانشناختی, دانش آموزان دختر.
Adolescent, Girl, Mental Health, Puberty
108
115
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1226-1&slc_lang=en&sid=1
Shahrban
Mehrabi
شهربان
محرابی
mehr.oghar@yahoo.com
100319475328460015715
100319475328460015715
Yes
Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabbatabai University, Tehran
Ahmad
Etemadi
احمد
اعتمادی
ahmad-etemadi@yahoo.com
100319475328460015716
100319475328460015716
No
Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabbatabai University, Tehran
Ahmad
Borjali
احمد
برجعلی
abrjali@yahoo.com
100319475328460015717
100319475328460015717
No
Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabbatabai University, Tehran
Esmail
Sadipoor
اسماعیل
سعدی پور
ebiababangrd@yahoo.com
100319475328460015718
100319475328460015718
No
Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabbatabai University, Tehran