Journal of Research and Health
مجله تخصصی پژوهش و سلامت
J Research Health
Medical Sciences
http://jrh.gmu.ac.ir
1
admin
2423-5717
2423-5717
8
10.29252/jrh
14
8888
13
en
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
7
6
online
1
fulltext
en
تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در معتادین خرم آباد
Effect of educational intervention based on health belief model on psychological factors of AIDS preventive behaviors in addicts
● International Health
مقاله اصيل پژوهشي
Orginal Article
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف: </strong>معتادین به مواد مخدر، تقریبا 68 درصد موارد ایدز را در ایران تشکیل داده و مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر به عنوان عامل اصلی گسترش ایدز در ایران محسوب می شوند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در معتادین خرم آباد انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار:</strong> پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی به روش سنجش قبل و بعد است که بر روی 88 نفر از معتادینی که در مرکز بازتوانی خرم آباد نگهداری می شوند، در سال 1393 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای مشتمل بر سازه های حساسیت، شدت، خودکارآمدی، منافع و موانع درک شده، آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز بود.. داده ها با آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل ، کای اسکوار و آنالیز کواریانس تجزیه و تحلیل گردید.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها:</strong> آزمون تی زوجی نشان داد که در گروه مداخله، میانگین نمره ی آگاهی<span dir="LTR">(P< 0.001)</span> و عملکرد <span dir="LTR">(P= 0.03)</span> بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش معناداری یافته است. و همچنین این آزمون نشان داد که در گروه مداخله میانگین نمره سازه های حساسیت<span dir="LTR">(P= 0.04)</span>، منافع<span dir="LTR">(P= 0.002)</span> و موانع<span dir="LTR">(P= 0.001)</span>) قبل و بعد از مداخله آموزشی از لحاظ آماری تفاوت معنادار داشتند. ولی در مورد میانگین نمره ی سازه های شدت و خودکارآمدی درک شده بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش یافته بود ولی از لحاظ آماری معنادار نبود.</p>
<p dir="RTL"> نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی سبب بالا رفتن آگاهی، خودکارآمدی، منافع و کاهش موانع درک شده و ارتقاء عملکرد در معتادین مرد شده است. پیشنهاد می شود که مطالعات آینده باید حاوی استراتژی هایی برای بالا بردن خودکارآمدی و منافع درک شده و نیز استراتژی هایی برای کاهش موانع درک شده برای اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده باشند.</p>
AIDS is a problem threatening public health throughout the world, especially developing countries. Injecting drug users are most at risk of HIV infection and account for 68.15% of all suffering cases in Iran. This study investigated the effect of health intervention on the AIDS preventive behaviors among addicts based on HBM. This was a quasi-experimental research with pretest-posttest design. The study sample comprised 88 randomly selected male addicts being kept at rehabilitation centers in Khorramabad, Iran. The participants were randomly assigned to intervention and control groups. Data were collected through questionnaire designed to assess health belief model structures as well as knowledge, and behavior domains. The educational content was designed, edited, and executed after the analysis of pretest results. The intervention group received 3 sessions each of 90 minutes. Two months after the intervention, the posttest was performed using the same questionnaire. The results showed that mean scores of perceived benefits, self-efficacy, susceptibility, severity, knowledge, and preventive behaviors significantly increased in the intervention group after the intervention while the mean score of perceived barriers significantly decreased. Based on the results of this study, of this survey, it can be concluded that an increase in the score of health belief model structures including perceived susceptibility, perceived severity, and perceived benefits could result in adopting preventive behaviors against AIDS. Therefore, this survey confirms the efficacy of health belief model in adopting AIDS preventive practices among addicts.
مدل اعتقاد بهداشتی, ایدز, معتادین
Addicts, AIDS, Drug Users, health belief model
1120
1129
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1240-1&slc_lang=en&sid=1
Fateme
Bastami
فاطمه
بسطامی
fatemeh2011bastami@gmail.com
100319475328460013104
100319475328460013104
No
Department of Health Education and Promotion, Faculty of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Naser
Sharafkhani
ناصر
شرفخانی
naser90sh@gmail.com
100319475328460013105
100319475328460013105
No
Department of Health Education and Promotion, Faculty of Health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
Katayoun
Bakhteyar
کتایون
بختیار
k_bakhteyar@yahoo.com
100319475328460013106
100319475328460013106
No
Department of Public Health, Faculty of Health and Nutrition, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
Mohmmad
Heydari
محمد
حیدری
M.hidari@yahoo.com
100319475328460013107
100319475328460013107
No
Department of Health Education, Health Care Center, Lorestan University of Medical Sciences, Lorestan, Iran
Akbar
Hassanzadeh
اکبر
حسن زاده
hassanzadeh@hlth.mui.ac.ir
100319475328460013108
100319475328460013108
No
Department of Biostatistics, Faculty of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
Firoozeh
Mostafavi
فیروزه
مصطفوی
F_mostafavi@yahoo.com
100319475328460013109
100319475328460013109
Yes
Department of Health Education and Promotion, Faculty of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran