Journal of Research and Health
مجله تخصصی پژوهش و سلامت
J Research Health
Medical Sciences
http://jrh.gmu.ac.ir
1
admin
2423-5717
2423-5717
8
10.29252/jrh
14
8888
13
en
jalali
1396
10
1
gregorian
2018
1
1
8
1
online
1
fulltext
en
بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و عملکرد بیماران نارسایی قلب از نحوه مراقبت از خود
Effect of education on practice and knowledge rate of hospitalized heart failure patients regarding their self-care behaviors and methods
● Psychosocial Health
مقاله اصيل پژوهشي
Orginal Article
<p><a aria-labelledby="cke_213_label" href="ja<illegal tag>vascript:void(0)" id="cke_214_uiElement" role="button" title="پذیرش"><span id="cke_213_label">پذیرش</span></a></p>
<p dir="RTL"><strong> مقدمه و هدف:</strong></p>
<p dir="RTL">نارسایی قلب از وضعیت های مزمن قلبی در افراد مسن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش بر آگاهی مبتلایان نارسایی قلب از نحوه مراقبت از خود بستری در بیمارستانهای شهر زاهدان در سال 1391 انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روش کار: </strong></p>
<p dir="RTL"> این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی با گروه شاهد بودو در بخش های <span dir="LTR">CCU</span> و <span dir="LTR">Post CCU</span> بیمارستانهای شهر زاهدان صورت گرفت. در این تحقیق 140 بیمار بستری در دو گروه مورد(70 نفر) و شاهد( 70 نفر) از طریق نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس وارد مطالعه شدند. در اختیارگروه مورد بسته آموزشی شامل کتابچه، <span dir="LTR">CD</span> آموزشی و فیلم بلوتوث شده قرار داده شد.و پس از یک ماه انتظار از آنان پس آزمون به عمل آمد. درتجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری<span dir="LTR">SPSS </span> نسخه 18 و از آزمون های آماری <span dir="LTR">t-test</span> و <span dir="LTR">Chi-squre</span> و ضریب همبستگی استفاده گردید. (0/05=<span dir="LTR">α</span>)</p>
<p dir="RTL"><strong>نتایج:</strong></p>
<h5 dir="RTL">یافته ها نشان داد. بعد از آموزش میانگین نمره آگاهی و عملکرد بیماران در گروه مداخله به ترتیب 2/32±93/ 21 و 3/844 ± 66/04 شد.(0/001><span dir="LTR">P</span>) که میانگین تغیییرات نمره آگاهی در گروه مداخله4/27 ±13/78 و در گروه شاهد 3/58±2/11 تغییر رانشان می داد. ومیانگین تغیییرات نمره عملکرد در گروه مداخله 6/37 ±26/57 ودر گروه شاهد7/16 ±2/08 تغییررا نیزنشان می داد . (0/001><span dir="LTR">P</span>)</h5>
<p dir="RTL"></p>
<p><strong><span dir="RTL">بحث و نتیجهگیری: </span></strong><span dir="RTL">نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که رفتارهای خود مراقبتی در بیماران نارسایی قلب تحت تاثیر آگاهی بوده و با افزایش آگاهی بیماران، عملکرد آنان نیز بهبود می یابد.</span></p>
Heart failure is one of the chronic conditions of heart in the elderly people. The current study aimed to determine the effects of education on knowledge and practice of hospitalized heart failure patients regarding their self-care behaviors. This was a quasi-experimental study with control group which was conducted on 140 patients hospitalizing in Zahedan. The primary information was gathered through a questionnaire and an interview. Then the intervention group was given an educational package including booklet, educational compact disc, and Bluetooth films and posttest was performed after one month. The study's findings indicated that the mean score of patients’ knowledge in intervention group before and after education was 8.23 ± 3.79 and 21.93 ± 2.32 respectively and the mean score of knowledge changes in intervention group was 13.78 ± 4.27. Moreover, the mean score of patients’ practice in intervention group before and after the education was 39.40 ± 5.49 and 66.04 ± 3.44 respectively and the mean score of practice changes in intervention group was 26.57 ± 3.37. The current study revealed the provided education for affected patients by congestive heart failure can enhance knowledge of the disease, improve their practice and self acre behaviors, promote their health condition, and decrease the patients’ death rate.
آموزش , آگاهی, خودمراقبتی, بیماران نارسایی قلب
Knowledge, Education, Heart Failure, Practice, Self-Care
61
67
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1322-1&slc_lang=en&sid=1
Maryam
Seraji
مریم
سراجی
serajimaryam@gmail.com
100319475328460014727
100319475328460014727
Yes
Zahedan University of Medical Sciences (ZUMS), Zahedan, Iran
Fatemeh
Rakhshani
فاطمه
رخشانی
Rakhshanif @ gmail .com
100319475328460014728
100319475328460014728
No
Beheshti University of Medical Sciences (SBMU), Tehran, Iran